ماهنامه ماه صنم شماره 7 - مگ لند
0

ماهنامه ماه صنم شماره 7

ماهنامه ماه صنم شماره 7

ماهنامه ماه صنم شماره 7

‫‪Et apercidi optaquatium volorio‬‬ ‫‪restrum facia quatio et quaerunt,‬‬ ‫‪nonsed moluptius.‬‬ ‫?‪doluptaquia sit ernam eatur‬‬ ‫* سال سوم * شماره ‪ *٧‬تیر ‪ - ١٤٠٠‬ذى القعده ‪Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢‬‬ ‫‪Et apercidi optaquatium volorio restrum facia quatio‬‬ ‫‪et quaerunt, nonsed moluptius. Ene dolorep udicia ius‬‬ ‫‪doluptaquia sit ernam eatur? Igenimped quatiXiminciis et,‬‬ ‫‪sitatisquunt et que nonseri tatiore porectu samusam, odia sed‬‬ ‫ماهنامه فرهنگى ‪ -‬اجتماعى * ‪ ٤‬صفحه * ‪ ١٠٠٠‬تومان ‪٠‬‬ ‫جوانان در صراط مستقیم ایران را به پیش خواهند برد‬ ‫مسابقه بزرگ کتابخوانى بین المللى حدیث کرامت‬ ‫به گزارش ماه صنم همزمان با دهه کرامت و میﻼد حضرت فاطمه معصومه)س( مسابقه‬ ‫بزرگ فرهنگى و بین المللى حدیث کرامت در سه بخش کودک و نوجوان و بزرگسال در‬ ‫دو بخش مخاطبین ایرانى و غیر ایرانى برگزار خواهد شد‬ ‫در این مسابقه ‪ ٨٨٨‬هدیه ارزشمند شامل کمک هزینه سفر به شهرهاى مقدس مشهد و‬ ‫قم و هدایاى نفیس و متبرک دیگر به برگزیدگان به قید قرعه اهدا خواهد شد‬ ‫عﻼقهمندان مىتوانند در بخش »عمومى« مسابقه حدیث کرامت در دو بخش کتابخوانى و‬ ‫پاسخ به سوال کلیپ روزانه مسابقه‪ ،‬بخش »کودک« از سه روش پاسخ به سواﻻت مسابقه‪،‬‬ ‫ارسال خﻼصه کتاب و یا ارسال صوت قرائت بخشى از این کتاب و بخش »نوجوان« در‬ ‫سه بخش مسابقه کتابخوانى و شرکت در مسابقه خاطره دخترانه و پاسخ به سواﻻت کیپ‬ ‫روزانه در این مسابقه شرکت کنند‬ ‫این مسابقه با همکارى حوزه هاى علمیه خواهران‪ ،‬اعتاب مقدس امام رضا)ع(‪ ،‬حضرت‬ ‫معصومه)س( و شاهچراغ)ع( و همچنین اوقاف و امور خیریه‪ ،‬شوراى سیاستگذارى ائمه‬ ‫جمعه‪ ،‬رادیو معارف‪ ،‬شهردارى قم‪ ،‬صدا و سیما‪ ،‬استان مقدس حضرت عبدالعظیم)ع(‪،‬‬ ‫‪.‬انجمن علمى دانش اموزان و کانون هاى فرهنگى هنرى مساجد برگزار مى شود‬ ‫عﻼقهمندان به شرکت در مسابقه حدیث کرامت مى توانند براى کسب اطﻼعات بیشتر و‬ ‫نحوه شرکت در مسابقه به نشانى اینترنتى‬ ‫‪ https://haram.razavi.ir/‬و‪ https://fatemi.amfm.ir/‬مراجعه کنند‬ ‫به جـمع سـتاره هـا بپیوندید‬ ‫یادداشت سردبیر‬ ‫کاظم شریعتی‬ ‫در حماسه بزرگ ‪ ،١٤٠٠‬برخﻼف شعارهایى‬ ‫چون نه به راى و عدم حضور در انتخابات که‬ ‫توطئه خطرناک دشمنان براى دلسرد کردن‬ ‫مردم بود‪ ،‬حضور پرشور مردم انقﻼبى به ویژه‬ ‫جوانان مومن استان در پاى صندوقهاى اخذ‬ ‫راى به دشمنان نشان داد که این مردم تا ابد‬ ‫پشت انقﻼب و رهبرى ایستاده اند‪ ٢٨ .‬خرداد‬ ‫امسال هم مردم خراسان رضوى به اثبات‬ ‫رساند که غیور مردان و شیر زنانش در هیچ‬ ‫شرایطى از حمایت از انقﻼب و وﻻیت فقیه‬ ‫دست بر نمىدارند و همواره در راستاى اهداف‬ ‫نظام گام بر مىدارند ‪ .‬اینجانب از حضور‬ ‫حماسى مردم همیشه اگاه به ویژه فرزندان‬ ‫عزیزم‪ ،‬دانش اموزان راى اولى که با‬ ‫حضورشان جشن تکلیف سیاسى خود را‬ ‫برگزار کردند که با تاسى به رهبرشان و با‬ ‫بستن عهدى دوباره با شهیدان به میدان‬ ‫امدند‪ ،‬قدردانى مى کنم‬ ‫همیشه ذهنمان درباره ى شخص پژوهشگر ادمى با موى سپید و عینک ته استکانى بود اما‪...‬‬ ‫مبینا منظم دانش اموز پایه نهم از دانش اموزان منتخب استانى در رشته زیست فناورى در‬ ‫دومین جشنواره علمى پژوهشى پژوهشسراهاى کشور و راه یافته به مرحله ى کشورى است ‪.‬‬ ‫پژوهش مبینا منظم بسیار کاربردى است او در این باره مى گویدبا توجه به اینکه مه وﻻت قطب‬ ‫کشاورزى استان خراسان رضوى است‪ ،‬ما نیاز مبرم به تولید کود الى و حشره کش هاى گیاهى‬ ‫جهت تولید محصول ارگانیک و سالم داریم و نیاز است در این راستا تﻼش نمایم تا الگوى خوبى‬ ‫براى سایر کشاورزان در سطح استان بوده و بتوانیم پتانسیل هاى متنوع زادگاهمان را به دیگران‬ ‫معرفى نماییم )در صفحه دوم چکیده این مقاله را مى خوانیم(‪٢‬‬ ‫افتخار تا کجا‬ ‫باﻻترین توانایی یک نوجوان در حد چند مدال است؟‬ ‫اگر جزو نـوجوانانى هستى که کار خاصى کرده اى ‪ ،‬کارهاى هنرى انجام داده اى‪ ،‬نواورى داشته اى‪ ،‬به اقتصاد خانواده کـمک‬ ‫مى کنى‪ ،‬اختراع کرده اى‪ ،‬در مسابقات رتبه اى گرفته اى یا ‪ ...‬مى توانى تصویر کارى که انجام داده اى را همراه با تصویر خودت‬ ‫و متن کوتاه توضیحى برایمان ارسال کنى تا در این صفحه چاپ شود و دیگر دوستانت با توانایى هاى تو اشنا شوند‬ ‫‪٠٩٣٨١٨٥٧٣١٠‬‬ ‫سمیه ابراهیمى‬ ‫مدیر مسئول ماه صنم‬ ‫دوستان خوبم‪ ،‬بچه هاى ایران سﻼم‬ ‫امیدوارم هر جاى ایران و کره ى زمین‬ ‫هستید شاد باشید و پر از نشاط‬ ‫بچه ها یک سوال؟‬ ‫اگر از شما بپرسند مهم ترین تفاوت انسان‬ ‫ها با دیگر موجودات زنده مثل گیاهان و‬ ‫حیوانات چیست‪ ،‬شما چه پاسخى مى دهید؟‬ ‫حدس شما درست است!فکر و اندیشه همان‬ ‫چیزى است که انسان را نسبت به سایر‬ ‫موجودات برترى مى دهد‪ .‬تفکر همان نیروى‬ ‫خارق العاده اى که انسان غارنشین دیروز را‬ ‫به فضانورد امروز تبدیل کرده است‪ .‬پس‬ ‫بیایید تابستان امسال را به یادماندنى کنید‬ ‫و از فصل تابستان و تعطیلى مدارس از تفکر‬ ‫خﻼق خود براى شکوفایى استعدادهایتان‬ ‫نهایت استفاده را ببرید‬ صفحه 1 ‫* سال سوم * شماره ‪ *٧‬تیر ‪ - ١٤٠٠‬ذى القعده ‪Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢‬‬ ‫‪02‬‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫تابستان تعطیل نیست‬ ‫شاید براى بعضىها سوال شده باشد که اص ً‬ ‫ﻼ مگر نوجوان باید کار کند؟ چرا اینهمه‬ ‫کارشناسان ‪ ٧‬تا ‪١٤‬‬ ‫سال را بهترین سن‬ ‫براى کسب مهارت و‬ ‫سن ‪ ١٤‬تا ‪ ٢١‬را‬ ‫توصیه به مهارتاموزى و کار کردن در تابستان؟! این پرسشى است که قرار است باهم به‬ ‫ان پاسخ بدهیم‬ ‫احتما ً‬ ‫ﻻ دیدهاید که اهنگرها فقط زمانى مىتوانند به اهن شکل بدهند که داغ است و‬ ‫منعطف‪ ،‬اهن که سرد بشود دیگر حالت پذیر نیست؛ قصه نوجوانى هم همینگونه است‬ ‫دوران طﻼیى کسب‬ ‫تجربه‪ ،‬ورود به دنیاى‬ ‫اشتغال و خﻼقیت‬ ‫نوجوانى اینده را مىسازد‬ ‫نوجوانى و انچه در نوجوانى انجام مىشود اینده ان ها را خواهد ساخت و مهمتر از ان‪،‬‬ ‫معرفى مىکنند‬ ‫عادتهاى ان ها را تشکیل مىدهد‬ ‫مقدمه اى براى والدین‬ ‫والدین عزیز همانگونه که‬ ‫مستحضرید هدف از اموزش‬ ‫فرزندان‪ ،‬اماده کردن انها‬ ‫براى زندگى مستقل با کمترین‬ ‫وابستگى است‪ .‬یکى از عواملى‬ ‫که به استقﻼل در زندگى منجر‬ ‫خواهد شد‪ ،‬اشتغال موفق است‪.‬‬ ‫از طریق اشتغال‪ ،‬فرد به کفایت‬ ‫اقتصادى و اجتماعى دست خواهد‬ ‫یافت ودر جامعه عزت نفس و‬ ‫احترام به دست خواهد اورد‬ ‫یکى از مهم ترین عواملى که‬ ‫به زندگى انسان معنا مى بخشد‬ ‫کار است ‪ .‬در واقع کار و شغل‬ ‫فرصتى به وجود مى اورد براى‬ ‫خودکفایى اقتصادى‪ ،‬برقرارى‬ ‫ارتباط اجتماعى با دیگران‪ ،‬ایجاد‬ ‫احساس احترام و عزت نفس و‬ ‫همچنین به عنوان وسیله اى براى‬ ‫ابراز خود است‬ ‫مـسئله ى مـهم و ضـرورى در‬ ‫بازار کار امروز »تغییر« است‪ .‬باید‬ ‫بپذیریم که مشاغل در حال تغییر‬ ‫هستند و بایدخود را براى کسب‬ ‫مشاغل به مهارتهاى اساسى‬ ‫مجهز کنیم‪ .‬برنامه امادگى شغلى‬ ‫باعث خواهدشد فرد با مهارتهاى‬ ‫اساسى مناسب براى اشتغال‬ ‫اشنا شود و انها را فرا بگیرد‪.‬‬ ‫کودکان باید متقاعد شوند که‬ ‫موفقیت در اینده وابسته به ارتقا‬ ‫سطح مهارتهایشان است‪ .‬از انجا‬ ‫که افراد جوان اغلب شـکایت‬ ‫مى کنند که وقتى به کار دست‬ ‫پیدا مى کنند‪ ،‬احساس مى کنند‬ ‫براى دنیاى کار اماده نیستند‪.‬‬ ‫این مشکل تا اندازه اى به خاطر‬ ‫فقدان مجموعه اى از مهارتها‬ ‫است‪ .‬بنابراین ﻻزم است بسته ى‬ ‫مهارتى ایجاد گردد و کودکان را در‬ ‫کسب این مهارتها تجهیز نمایند تا‬ ‫در اینده انتخابهایى داشته باشند‬ ‫که انها را وارد عـرصه هاى شغلى‬ ‫امـیدوار کننده اى نماید‬ ‫بچه ها باید در سنى‬ ‫اما باید بدانیم که روحیات ما در نوجوانى شکل مىگیرد و این یعنى در نوجوانى است‬ ‫تجربه شغلى داشته‬ ‫که مشخص مىشود ما ادمهایى کارى خواهیم بود یا تنبل و بىحال! روحیه کارافرینى‬ ‫خواهیم داشت یا منتظر مىشویم تا برایمان کار ایجاد کنند‪ ،‬پس از شکستها زمینگیر‬ ‫باشند که قدرت‬ ‫مىشویم یا دوباره شروع مىکنیم‬ ‫تصمیم گیرى و‬ ‫عﻼوه بر مطالب باﻻ‪ ،‬خوبى سن نوجوانى این است که دغدغهها کمتر و وقت ازادتر است‬ ‫تشخیص داشته و‬ ‫و در این فرصت مىتوان مشاغل مختلف را امتحان کرد تا بدانیم فرزندانمان در اینده‬ ‫چهکاره مى شوند؟! وگرنه یک سرى شنیدهها از مشاغل مختلف است که به نظر جذاب‬ ‫مىاید اما وقتى وارد ان مى شود و مى بینند عﻼقهاى به ان ندارند و اگر این اتفاق در‬ ‫سنین باﻻ بیفتد‪ ،‬به دلیل مسئولیتها و‪ ...‬نمىتوان بهراحتى شغل عوض کرد و دنبال شغل‬ ‫به عبارتى بتوانند‬ ‫شغل ها را از یکدیگر‬ ‫موردعﻼقه باشند پس اگر تابهحال دستبهکار نشدهاید‪ ،‬تابستان باقىمانده و مىتوانید از‬ ‫همین حاﻻ شروع کنید‬ ‫تشخیص دهند‬ ‫شغلهاى پیشنهادى براى نوجوانان‬ ‫براى شروع کار اقتصادى و بیزنس به فرزندتان پیشنهاد دهید سرگذشت بزرگان اقتصادى را بخوانند‪ .‬این کار چند فایده دارد‪ :‬متوجه‬ ‫خواهند شد کسانى که امروز پولدار و بازوى پرتوان اقتصادى شدهاند‪ ،‬حتم ًا در ابتدا از یک کار شیک و پشت میز بودن شروع نکردهاند‬ ‫خیلى از انها از کارهاى ساده‪ ،‬شاگردى‪ ،‬حتى کارى که در ابتدا به ان عﻼقهاى نداشتند اغاز کردهاند شاگردى یکى از روشهاى‬ ‫‪،‬رسیدن به یک شغل خوب و پخته است‪ .‬با این روش فرد اغلب یا منجر به به ادامه این کار در اینده مىشود و یا اگر این اتفاق نیفتد‬ ‫نسبت به کار در جامعه خام نبوده و تجربه خوبى کسب کرده است‬ ‫پرستارى و نگهدارى از بچهها‬ ‫بعضى از نوجوانان و جوانان مخصوصا دخترخانمها حس پرستارى و نگهدارى از بچه ها در ان ها بسیار زنده است‪ .‬این پتانسیل را شکوفا‬ ‫کنید‪ .‬اگر امکانش وجود دارد با مهدکودکى صحبت کنید تا فرزند شما به عنوان دستیار مربى در ان جا مشغول شود و اگر نه‪ ،‬در میهمانى‬ ‫و دورههمىها فضایى را براى نگهدارى بچه هاى میهمانان با کمک فرزندتان ترتیب دهید‬ ‫مرغدارى‪ ،‬کشاورزى و کار در گلخانه‬ ‫بسته به جایى که در ان قرار دارید‪ ،‬ممکن است مزرعه یا باغ گل و زمین کشاورزى در نزدیکى ان وجود داشته باشد که بتواند از برخى‬ ‫کمکهاى فرزندانى که عﻼقمند به این موارد هستند استفاده کند‬ ‫تعمیرات‬ ‫بعضى از بچهها از همان کودکى و نوجوانى اچار به دست هستند و عﻼقه خاصى به تعمیرات دارند‪ .‬این حرفه مخصوصاً در بخش کامپیوتر‬ ‫و موبایل امروزه خیلى مفید و ﻻزم است‪ .‬نوجوانان با گذراندن یک دوره دو‪-‬سه ماهه و کسب تجربه در کنار یک فرد اهل فن مىتواند در‬ ‫بستر اشتغال در این حرفه وارد شده و طبق عﻼیق خود در اینده ان را ادامه دهد‬ ‫کار در منزل‬ ‫گاهى به اشتباه مىبینیم که یکى از معانى کار‪ ،‬حضور در خارج از خانواده بیان مىشود درصورتىکه در موارد متعدد مخصوصاً براى دختران‬ ‫نوجوان مىتواند اسیبهایى به همراه داشته باشد‪ .‬در اینجا منظور ما از کار در خانه پرستارى از پیرمرد و پیرزن براى نوجوان نیست بلکه‬ ‫مراد کارهایى در منزل خودمان است که منجر به کسب درامد مىشوند‬ ‫مشاغل خانگى فرصتهاى خوبى هستند تا عﻼوه بر درامدزایى و ایجاد حس مفید بودن‪ ،‬دختران نوجوان عﻼوه بر ایفاى نقشهاى خود در‬ ‫خانواده و انجام کارهاى شخصى و مورد عﻼقه خود در امنیت و ارامش بتوانند کسب تجربه کرده و درامدى داشته باشندمشاغل خانگى‬ ‫وسعت زیادى دارد‪ .‬از قبول مسئولیت رسیدگى به باغچهى یک ساختمان‪ ،‬انجام و فروش کارهاى هنرى‪ ،‬تا امور مرتبط با کامپیوتر همچون‬ ‫برنامهنویسى‪ ،‬تایپ و نویسندگى و‪ ...‬از این جملهاند‪ .‬سایتهاى فروش زیادى مثل ایسام‪ ،‬دى جى کاﻻ و وجود دارند که کاربران مىتوانند‬ ‫بهوسیله انها محصوﻻت خود را براى فروش به نمایش بگذارند‬ صفحه 2 ‫* سال سوم * شماره ‪ *٧‬تیر ‪ - ١٤٠٠‬ذى القعده ‪Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢‬‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫‪03‬‬ ‫جشن تیرگان ؛ نمادى از اخرین‬ ‫تیر ارش کمانگیر و اب پاشان‬ ‫رگان؛ روز ن یدن ارش ن ر و ب راز از ا رز ا ت *‬ ‫زهرا قادرى حسب‬ ‫جشن هاى ایرانى برابر منابع و ماخذ مکتوب فارسى‬ ‫و غیرفارسى طى سالیان بسیار و البته در قرون و‬ ‫اعصار متمادى برگزار مى گردیده است و مردم ایران‬ ‫به ویژه کسانى که دل در گرو ایران و ایینهاى کهن‬ ‫باستانى ان داشته و دارند‪ ،‬در برگزارى این جشن ها‬ ‫عﻼقه نشان مى دهند‪ .‬هر چند که نوع و چگونگى‬ ‫این جشن ها در طى صدها و بلکه هزاران سال‬ ‫دستخوش تغییرات مختلفى شده یا اعتقادات عوام‬ ‫و خواص درباره این جشن ها متفاوت است اما نفس‬ ‫‪،‬برگزارى این جشن ها‬ ‫تعداد و فراوانى انها و همچنین احترام ایرانیان به‬ ‫منابع طبیعى و محیط زیست و خصوصاً اب و در‬ ‫کل به جهان خلقت به نوعى شکرگزارى محسوب‬ ‫مى گردد‪ .‬در واقع مىتوان گفت که محوریت اصلى‬ ‫برگزارى جشنهاى باستانى در ایران بیشتر به جهت‬ ‫یاداورى نعمت هایى است که خداوندگار به بشریت‬ ‫اعطا کرده است و چه خوب است که این جشنها‬ ‫احیا گردد و جامعه ایرانى با سنتهاى نیاکان خود‬ ‫بیش از پیش اشنا گردد‪.‬در این شماره از ”ماه صنم“‬ ‫اطﻼعاتى هر چند مختصر و کوتاه را درباره یکى از‬ ‫مهم ترین جشن هاى باستانى ایران یعنى »جشن‬ ‫تیرگان« خدمتتان ارائه خواهیم کرد‬ ‫معرفى جشن ها و ایین هاى ایران باستان به نسل‬ ‫امروز و فردا مى تواند فرهنگ کهن ایرانى و تمدن‬ ‫زیباى ایرانیان در طى هزاران سال پیش را به‬ ‫جهانیان به اثبات برساند‬ ‫ابپاشى ‪-‬‬ ‫یکى از ائین هاى جشن تیرگان اب پاشى‬ ‫بوده است‪.‬جشن تیرگان در کنار ابها‪ ،‬همراه‬ ‫با مراسمى وابسته با اب و اب پاشى و ارزوى‬ ‫بارش باران در سال پیش ِرو همراه بوده و‬ ‫همچون دیگر جشنهایى که با اب در پیوند‬ ‫هستند‪ ،‬با نام عمومى »ابریزگان« یا »ابپاشان«‬ ‫یا »سر شوران« یاد شدهاست‬ ‫فال کوزه ‪-‬‬ ‫یکى دیگر از مراسم جشن تیرگان مانند بسیارى‬ ‫ُ‬ ‫)چک دولَه(‬ ‫از جشنهاى ایرانى »فال کوزه«‬ ‫مىباشد‪ .‬روز قبل از جشن تیرگان‪ ،‬دوشیزهاى‬ ‫را برمىگزینند و کوزه سفالى سبز رنگ دهان‬ ‫گشادى به او مىدهند که »دوله« نام دارد‪ ،‬او این‬ ‫ظرف را از اب پاکیزه پر مىکند و یک دستمال‬ ‫سبز ابریشمى را بر روى دهانه ان مىاندازد‬ ‫انگاه »دوله« را نزد همه کسانى که مىبرد که‬ ‫ارزویى در دل دارند و مىخواهند در مراسم‬ ‫»چک دولَه« شرکت کنند و انها جسم کوچکى‬ ‫مانند انگشترى‪ ،‬گوشواره‪ ،‬سنجاق سر‪ ،‬سکه یا‬ ‫مانند اینها در اب دوله مىاندازند سپس دختر‬ ‫دوله را به زیر درختى همیشه سبز چون سرو یا‬ ‫مورد مىبرد و در انجا مىگذارد‪ .‬در روز جشن‬ ‫تیرگان و پس از مراسم ابریزان‪ ،‬همه کسانى‬ ‫که در دوله جسمى انداختهاند و نیت و ارزویى‬ ‫داشتنهاند در جایى گرد هم مىایند و دوشیزه‪،‬‬ ‫دوله را از زیر درخت به میان جمع مىاورد‪ .‬در‬ ‫این فالگیرى بیشتر بانوان شرکت مىکنند و‬ ‫سال خوردگان با صدایى بلند به نوبت شعرهایى‬ ‫مىخوانند و دختر در پایان هر شعر‪ ،‬دست خود‬ ‫را درون دوله مىبرد و یکى از چیزها را بیرون‬ ‫مىاورد‪ ،‬به این ترتیب صاحب ان جسم متوجه‬ ‫مىشود که شعر خوانده شده مربوط به نیت‪،‬‬ ‫‪.‬خواسته و ارزوى او بودهاست‬ ‫جشنواره اب‬ ‫ویژه تمام گروه هاى سنى‬ ‫محورهاى جشنواره‬ ‫طنز‬ ‫نقاشى‬ ‫شعرسرایى‬ ‫عکاسى‬ ‫به همت نشریه‬ ‫غیربرخط ماه صنم‬ ‫و با همکارى ادارات‬ ‫فرهنگ و ارشاد اسﻼمى‬ ‫و اب و فاضﻼب‬ ‫شهرستان مه وﻻت‬ ‫همراه با جایزه‬ ‫دستبند تیر و باد‬ ‫در اغاز جشن بعد از خوردن شیرینى‪ ،‬بندى به نام »تیر و باد« که از ‪٧‬‬ ‫ریسمان به ‪ ٧‬رنگ متفاوت بافته شدهاست به دست مىبندند و در باد‬ ‫روز از تیرماه )‪ ٩‬روز بعد( این بند را باز کرده و در جاى بلندى مانند‬ ‫پشت بام به باد مىسپارند تا ارزوها و خواستههایشان را به عنوان‬ ‫پیامرسان به همراه ببرد‪ .‬این کار با خواندن شعر زیر انجام مىشود‪:‬‬ ‫تیر برو باد بیا غم برو شادى بیا محنت برو روزى بیا خوشه مروارى بیا‬ ‫براى کسب اطﻼعات بیشتر‬ ‫و دریافت شیوه نامه‬ ‫به سایت‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫در‬ ‫بخش مسابقات‬ ‫مراجعه کنید‬ ‫گرد اورنده‪ :‬مبینا منظم‬ ‫چکیده‬ ‫کشاورزى محور توسعه پایدار بسیارى از کشورهاى جهان محسوب مىشود‪ .‬نقش حیاتى صنعت کشاورزى در تامین غذا و تحقق‬ ‫امنیت غذایى‪ ،‬بعنوان یکى از بخشهاى مهم اقتصادى کشور بر کسى پوشیده نیست‪ .‬با توجه به محدودیت هاى منابع ابى‪ ،‬فرسایش خاک‬ ‫واز بین رفتن زمینهاى زراعى مرغوب وهمچنین افزایش جمعیت‪ ،‬تنها عاملى که مىتواند کمبودهاى ناشى از محدودیت منابع فوق را جبران‬ ‫کند‪ ،‬بهرهگیرى ازدانش‪،‬پژوهش‪ ،‬کاربرد علوم و فناورىهاى جدید جهت ارتقای بهره وری از اب و خاک در تولید مواد غذایی در کنارافزایش‬ ‫‪.‬تولید کودهاى بیولوژیک در راستاى تولید محصوﻻت ارگانیک وحفظ سﻼمت جامعه است‬ ‫امروزه اهمیت کودهاى بیولوژیک نه به خاطر تامین نیازهاى گیاه‪ ،‬بلکه کاربرد انها بخاطر سازگارى بیشتر با طبیعت‪ ،‬کمک به بهبود کیفیت محصوﻻت کشاورزى و‬ ‫در نتیجه تامین سﻼمت مصرف کنندگان بوده است و در صورت تولید انبوه این کودها نه تنها مانع خروج ارز از کشور جهت واردات انواع داروها جهت درمان انواع سرطان ها‬ ‫وبیمارى ها یا تامین کودهاى شیمیایى مورد نیاز بخش کشاورزى خواهیم شد بلکه باعث افزایش تولید داخلى واشتغال زایى خواهیم شد و بدین خاطراین موضوع بین دولتمردان‬ ‫و اندیشمندان از توجه ویژه اى برخوردار است ‪ .‬این مقاله سعى بر ان دارد تا با نگاهى به اهمیت کودهاى بیولوژیک وانجام ازمایش هاى ساده و اولیه روى گیاه کاکتوس ‪ ،‬امکان‬ ‫تولید یک نمونه کود زیستى از ان را با توجه به ویژگى هاى ارزشمند کاکتوس ها که گیاهانى کم اب طلب‪ ،‬مقاوم‪ ،‬بیابان زى و خشکى زى بوده و شرایط رشد انها متناسب با اب‬ ‫و هواى اغلب شهرهاى کشورمان هست را بررسى نماید تا بتوانیم با مطالعه بیشتر عﻼوه بر نگرش یک گیاه زینتى واپارتمانى به ان‪ ،‬امکان رشد و تکثیر این گیاه را جهت تولید‬ ‫انبوه بجز از فضاهاى گلخانه اى موجود ‪ ،‬در خاک هاى شنى وفقیر دشت هاى بیابانى ایران که داراى رطوبت کم ولى محیطى سرشار از نور خورشید فراوان و باران هاى فصلى‬ ‫‪.‬محدود جهت تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه را دارند ‪ ،‬اطﻼعات بیشترى جمع اورى نمائیم‬ ‫در این تحقیق با انجام ازمایش هاى ساده مشخص شد که بافت اوندى گیاه کاکتوس داراى مواد معدنى فراوانى همانند گوگرد و انواع پلى ساکاریدها بوده و این گیاه‬ ‫بخاطر وجود سلولهاى مخزن دار در بافت اوندى داراى سطحى پلى دوپامینى اب دوست هست و این سلولهاى مخزن دار ﻻبه ﻻى ذرات خاک به صورت کلنى جمع شده و حجم‬ ‫عظیمى از اب را در خود ذخیره مى کنند و این خود یکى از دﻻیل سازگارى گیاه است که در مواقع کاهش رطوبت محیط با تامین رطوبت مورد نیازخاک باعث افزایش جمعیت‬ ‫میکرو ارگانیسم ها و تامین عناصر قابل جذب گیاه مى شود‬ ‫کلمات کلیدى‪ :‬کاکتوس‪ -‬زیست سازگار‪ -‬بیولوژیک ‪ -‬کود زیستى ‪ -‬میکرو ارگانیسم‬ صفحه 3 ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫‪04‬‬ ‫تمرینهاى اموزش ابراز وجود‬ ‫براى کودکان‬ ‫تمرین ها و بازى هایى‬ ‫که در ذیل ارائه شده‬ ‫است به کـودکـان‬ ‫کـمک مى کـند‬ ‫ویـژگى ها و هیجانات‬ ‫و نقاط قوت وضعف‬ ‫خود را بشناسند‬ ‫تمرین یک‪ :‬والدین یا مربیان مى توانند از دو کودک بخواهند وسط اتاق یا کﻼس بروند و یکى از انها حرکاتى را انجام دهد و دیگرى عین ًا حرکات او را تکرار‬ ‫کند‪ .‬این تقلید مى تواند در قالب یک نمایشنامه باشد‪ .‬سپس از بچه ها سوال شود چه احساسى دارند‪ .‬ممکن است این وضعیت به نظر انها خنده اور برسد‪،‬‬ ‫ولى این یک خنده تمسخرامیز است ‪ .‬سپس نتیجه گیرى شود که بهتر و زیباتر ان است که هرکس در دنیا‪ ،‬خودش باشد‪ ،‬نه اینکه سعى کند شبیه دیگران شود‪.‬‬ ‫باید بر‬ ‫همیت فردیت تاکید کرد‪ ،‬در عین حالى که بر مشارکت و همکارى نیز تاکید مى شود‬ ‫تمرین دو ‪ :‬از کودکان خواسته شود اثر انگشت خود را با استفاده از استامپ یا جوهر روى یک کاغذ بگذارند و در مورد اینکه اثر انگشت هیچ دو انسانى‪-‬حتى ‪-‬‬ ‫‪.‬دو قلوهاى همسان‪ -‬شبیه یکدیگر نیست‪ ،‬با انها صحبت شود‬ ‫تمرین سه‪ :‬از کودکان خواسته شود که تحت دو عنوان ” چیزهایى که در خودم دوست دارم“ و ” چیزهایى که مى خواهم در من تغییر کند ” هرکدام سه نقطه‬ ‫ى مثبت و سه نقطه ضعف خود را بیان کنند‪ .‬سپس سعى شود به کودکانى ‪ ،‬که نتوانسته اند نقطه ى مثبت یا منفى خود را ذکر کنند‪ ،‬کمک شود تا ویژگیهاى‬ ‫خود را بیابند‬ ‫تمرین چهار‪ :‬از کودکان خواسته شود جمﻼت ناتمامى مانند جمﻼت ذیل را در ذهن یا روى کاغذ تکمیل کنند‬ ‫من دوست دارم که در اینده ؟‬ ‫عﻼیق من در زندگى؟‬ ‫ارزوهاى من عبارتند از ‪...‬‬ ‫هدف من ین است که‬ ‫تمرین پنج‪ :‬از کـودکان خـواسته شود صـداى خود را ضـبط کرده و به ان گـوش کنند یا فیلمى که از ان ها گرفته شده را ببینند )کـشف جسمانى خود‬ ‫تمرین شش‪ :‬از کودکان خواسته شود نامهاى براى یک دوست ناشناس بنویسند و خودشان را در نامه به ان دوست معرفى کنند‪ .‬این نامه باید به قدرى مع ّرف‬ ‫خصوصیات هر فرد باشد که وقتى در کﻼس خوانده مى شود‪ ،‬سایرین بتوانند تشخیص دهند که نامه متعلق به کیست‬ ‫تمرین هفت‪ :‬از کودکان خواسته شود بگویند چه چیزهایى باعث ایجاد هیجانات مختلف در انها مى شود؟ مث ً‬ ‫ﻼ چه چیزهایى انها را خشمگین‪ ،‬غمگین‪،‬‬ ‫‪.‬هراسان یا شاد مى کند‬ ‫تمرین هشت‪ :‬از کودکان خواسته شود یک ویژگى خود را با پانتومیم اجرا کنند‪ .‬تمامى مهارتهاى فوق به کودکان کمک خواهد کرد به خوداگاهى دست یابند‬ ‫‪.‬و با شناخت ویژگیهاى شخصیتى خود‪ ،‬انتخاب هاى درست ترى را در اینده ى اجتماعى و شغلى خود داشته باشند‬ صفحه 4

آخرین شماره های ماهنامه ماه صنم

ماهنامه ماه صنم 16

ماهنامه ماه صنم 16

شماره : 16
تاریخ : 1401/01/15
ماهنامه ماه صنم 15

ماهنامه ماه صنم 15

شماره : 15
تاریخ : 1400/12/15
ماهنامه ماه صنم 14

ماهنامه ماه صنم 14

شماره : 14
تاریخ : 1400/11/20
ماهنامه ماه صنم 13

ماهنامه ماه صنم 13

شماره : 13
تاریخ : 1400/10/15
ماهنامه ماه صنم 12

ماهنامه ماه صنم 12

شماره : 12
تاریخ : 1400/09/30
ماهنامه ماه صنم 11

ماهنامه ماه صنم 11

شماره : 11
تاریخ : 1400/08/30
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!