ماهنامه دنیای بچه ها شماره 25 - مگ لند

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 25

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 25

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 25

1 صفحه 1 ‫سخن سردبیر‬ ‫شکر نعمت های خدا با حفظ طبیعت‬ ‫حفــظ طبیعــت یکــی از مهمتریــن وظایــف مــا انســان ها در مقابــل نعمت هــای فراوانــی اســت‬ ‫کــه خــدای بــزرگ در اختیــار مــا قــرار داده اســت‪ .‬نعمت هایــی کــه یکــی از بــا ارزش تریــن‬ ‫ان هــا طبیعــت اســت و ســالیان دراز اســت کــه انســان نیــاز خــود را از نظــر پوشــاک و خــوراک‬ ‫و مســکن از طبیعــت تامیــن کــرده اســت‪.‬‬ ‫انســان اولیــه شــکارچی غــذای خــود را بــا شــکار از طبیعــت بدســت م ـی اورد و بــا اقامــت در‬ ‫غارهــا مــکان امنــی بــرای زندگــی کــردن و پنــاه بــردن از حیوانــات وحشــی و هــوای ســرد و‬ ‫طوفــان بــادو بــاران پیــدا کــرده بــود‪ .‬انســان کشــاورز نیــز بــا کمــک طبیعــت توانســت رشــد و‬ ‫پیشــرفت بیشــتری در رفــاه خــود داشــته باشــد امــا متاســفانه ایــن رشــد در زمان هــای بعــد بــه‬ ‫اســیب بــه طبیعــت رســید‪.‬‬ ‫امــروز جانــوران زیــادی بــه دلیــل شــکار انســان و از بیــن رفتــن طبیعــت در خطــر انقــراض‬ ‫هســتند و بــا قطــع درختــان و اتش ســوزی هایی کــه ایــن روزهــا در جنگل هــا و مناطــق‬ ‫طبیعــی اتفــاق می افتــد‪ ،‬طبیعــت در خطــر نابــودی قــرار دارد ‪ .‬وظیفــه تــک تــک ماســت کــه‬ ‫بــا نگهــداری و پاســداری از طبیعــت در نگهــداری ایــن نعمــت خــدادای بــرای نس ـل های بعــد‬ ‫تــاش کنیــم‪.‬‬ ‫شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫فهرست مطالب‬ ‫ماهنامه دنیای بچه ها‬ ‫سال سوم‪ ،‬شماره ‪ ،25‬خرداد ‪1399‬‬ ‫شماره مجوز‪81563 :‬‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪:‬‬ ‫علیرضا مفتخری مظاهری‬ ‫سردبیر‪ :‬شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫تحریریه‪:‬‬ ‫فاطمه عبدالمحمدی‪ -‬سمیه عبدالمحمدی ‪-‬‬ ‫حسین شیردل‪ -‬پروانه فیروزی‪ -‬کبری تبریزیان‬ ‫نشانی دفتر مرکزی‪:‬‬ ‫تهران‪ -‬خیابان نامجو‪ -‬خیابان یزدی ‪-‬کوچه اسالمی‪ -‬پالک ‪1‬‬ ‫کدپستی‪1615863111 :‬‬ ‫معرفی کتاب (هیزم شکن فقیر و کبوتر)‬ ‫قصه (دندان فیل)‬ ‫‪4‬‬ ‫اختراعات مهم بشر (هواپیما)‬ ‫‪5‬‬ ‫ورزش (صخره نوردی)‬ ‫‪6‬‬ ‫انیمیشن (رالف خرابکار)‬ ‫‪7‬‬ ‫موسیقی (هارپسیکورد)‬ ‫تلفن تماس ‪( 77579917 - 77630096 :‬داخلی ‪)2‬‬ ‫شبکه توزیع فروش‪ :‬شرکت نشرگستر امروز ‪54081 000‬‬ ‫‪3‬‬ ‫‪8‬‬ ‫لیتوگرافی و چاپ‪ :‬کهن‬ ‫شــما می توانیــد فایــل ‪ P.D.F‬ماهنامــه دنیــای بچــه هــا را در‪ 16‬صفحــه رنگــی‪ ،‬بــا مراجعــه بــه ســایت‬ ‫جــار و نصــب اپلیکیشــن مربوطــه و یــا از طریــق رمزینــه مقابــل دریافــت کنیــد‪.‬‬ ‫‪88344387‬‬ صفحه 2 ‫نگین بخشی‬ ‫معرفی کتاب‬ ‫هیزم شکن فقیر و کبوتر‬ ‫موضوع کتاب‬ ‫روزی روزگاری هیزم شــکن فقیــری بــا همســر و س ـگ اش زندگــی می کــرد‪.‬‬ ‫او روزی بــرای قطــع کــردن درختــی بــزرگ بــه جنــگل رفــت و چنــد کبوتــر‬ ‫زیبــا دیــد‪ .‬بــه خانــه امــد و و تفنـگ اش را برداشــت تــا کبوترهــا را بکشــد‪ .‬امــا‬ ‫هیــچ کبوتــری را نتوانســت شــکار کنــد‪ .‬یــک کبوتــر پیــش هیزم شــکن امــد‬ ‫و از او خواســت تــا دیگــر بــه کبوترهــا شــلیک نکنــد و بــه جــای اش کبوتــر‬ ‫ارزوهــای او را بــراورده کنــد‪.‬‬ ‫هیزم شــکن خانـه ای بهتــر و پــول بیش تــری خواســت‪ .‬او روزهــا بــا ایــن ارزوی اش شــاد بــود تا ناخشــنودی‬ ‫ســراغ اش امــد و پیــش کبوتــر رفــت و این بــار قصــری باشــکوه خواســت‪ .‬اروزهــای هیزم شــکن تمامــی‬ ‫نداشــت و او حتــی پادشــاه شــد و ارزوی جنــگ در ســرش امــد‪ .‬امــا ایــا کبوتــر ایــن ارزوی او را بــراورده‬ ‫کر د ؟‬ ‫ایــن کتــاب زیبــا بــا پرسـش هایی جالبــی دربــاره زندگــی داســتانی دربــاره فکــر کــردن بــه زندگــی اســت‪،‬‬ ‫داســتانی دربــاره فکــر کــردن بــه خوشــبختی و رضایــت اســت‪.‬‬ ‫معرفی نویسنده کتاب‬ ‫مکــس فــات هــاوس تصویرگــر نویســنده شــناخته شــده کتــاب کــودک در شــهر الهــه کشــور هلنــد‬ ‫بــه دنیــا امــد‪ .‬او کــه از خردســالی دوســت داشــت نقاشــی کنــد و خــودش قصــه بســازد در یــک دوره‬ ‫‪ ۲۵‬ســاله داســتان های اموزنــده زیــادی بــرای کــودکان نوشــت و تصویرگــری کــرد مکــس در ســال‬ ‫‪ ۲۰۰۴‬بــرای مجموعــه اثــارش جایــزه جهانــی هانــس کریســتین اندرســون را از ان خــود کــرد‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫قـصــــه‬ ‫هانا قلیزاده‬ ‫‪http://www.koodakan.org/story/library/kids.htm‬‬ ‫دندان فیل‬ ‫یــک روز یــک مــوش گرســنه‬ ‫کــه دنبــال غــذا میگشــت یــک‬ ‫فنــدق در بســته پیــدا کــرد‪.‬‬ ‫هرچقــدر ســعی کــرد بــا‬ ‫دندونــش فنــدوق رو بــاز کنــه‬ ‫نتونســت‪.‬‬ ‫پوســته فنــدق خیلــی ســفت‬ ‫و ســخت بــود و دنــدان هــای‬ ‫کوچیــک مــوش نمیتونســت‬ ‫اون رو بشــکنه‪.‬‬ ‫مــوش رو بــه اســمون کــرد و گفــت‪« :‬خــدای مهربــون!‬ ‫چــرا بــه مــن دندونــای بــه ایــن کوچیکــی دادی؟‬ ‫مــن نمیتونــم باهــاش فنــدوق رو بشــکنم‪ .‬االن مــن غــذا‬ ‫دارم ولــی نمیتونــم بخورمــش‪».‬‬ ‫بعــد از خــدا خواســت بهتریــن و قویتریــن دنــدون تــو‬ ‫حیوانــات جنــگل رو بــه اون بــده‪.‬‬ ‫مــوش رفــت بــه جنــگل و دنــدون همــه ی حیــوون هــا‬ ‫رو نــگاه کــرد‪.‬‬ ‫دندون هیچ کدوم رو دوست نداشت‪.‬‬ ‫تــا اینکــه بــه فیــل رســید و دنــدون هــای بزرگــش رو‬ ‫دیــد کــه از دهنــش بیــرون بــودن‪.‬‬ ‫(به دندون های فیل میگن عاج)‬ ‫پــس رو کــرد بــه اســمون و گفــت‪« :‬خــدا جــون مــن‬ ‫دونــدون هایــی مثــل دنــدون فیــل میخــوام‪».‬‬ ‫اما فیل بهش گفت‪« :‬نه نه! اینکارو نکن‪.‬‬ ‫درسته که دندون های من خیلی بزرگه‪.‬‬ ‫ولــی عوضــش اصــا بــه درد غــذا خــوردن نمیخــوره‬ ‫چــون بیــرون دهنمــه‪.‬‬ ‫امــا دنــدون هــای تــو بــا اینکــه کوچیکــن بــه درد غــدا‬ ‫خــوردن میخــورن‪.‬‬ ‫‪1‬‬ ‫تــازه دنــدون هــای مــن انقــد‬ ‫بــزرگ و ســنگینه کــه اینــور‬ ‫اونــور بردنشــون خســته میشــه‬ ‫بــرام‪.‬‬ ‫تــو بــه ایــن کوچولویــی‬ ‫چجــوری میخــوای بــا ایــن‬ ‫دنــدون هــا راه بــری؟»‬ ‫مــوش یکــم فکــر کــرد و بعــد‬ ‫گفــت‪« :‬راســت میگــی‪.‬‬ ‫دنــدون هــای مــن بــه درد خــودم میخــوره و دندون هــای‬ ‫تــو بــه درد خــودت میخوره‪.‬‬ ‫بهتــره کــه مــن دندونــای خودمــو داشــته باشــم و‬ ‫ازشــون مراقبــت کنــم و باهاشــون فنــدوق نشــکنم‪».‬‬ ‫ادم هــا هــم بایــد بدوننــد هــر انچیــزی کــه دارنــد را‬ ‫دوســت داشــته باشــند‬ ‫سالمتی یکی از مهم ترین دارایی های ماست‬ ‫یکی از سرمایه های ادم ها سالمتی ان هاست‬ ‫پس ادم های سالم ثروتمند هستند‬ ‫همه باید مراقب ثروتشان باشند‬ ‫بچــه هــا شــما چــه ثــروت هــای دیگــری تــوی زندگــی‬ ‫تــون مــی شناســین؟‬ ‫مــادر و پــدر‪ ،‬خالــه‪ ،‬عمــو‪ ،‬دایــی‪ ،‬عمــه‪ ،‬فرزنــدان انهــا‪،‬‬ ‫همســایه هــا‪ ،‬هــم مدرســه‬ صفحه 4 ‫اختراعاتی ها‬ ‫دانستن‬ ‫مهم بشر‬ ‫پریناز اکبری‬ ‫هواپیما‬ ‫ارویــل و و ویلبــر رایــت کســانی بودنــد کــه اولیــن‬ ‫هواپیمــای قابــل کنتــرل موتــوردار و ســنگین تــر‬ ‫از هــوا را ســاختند و گام مهمــی در تحقــق رویــای‬ ‫پــرواز بشــر برداشــتند‪.‬‬ ‫بــرادران رایــت ســالها بــر روی گالیدرهــا و‬ ‫وســایل نقلیــه مشــابه قبــل از نخســتین پروازشــان‬ ‫کار می کردنــد‪.‬‬ ‫دو بــرادر دوچرخــه فــروش پــس اینکــه خبــری در‬ ‫روزنامــه مبتنــی دربــاره مــرگ یــک گالیــدر ســوار‬ ‫خواندنــد بــه ایــن فکــر افتادنــد کــه اطالعاتــی در‬ ‫ایــن زمینــه کســب کننــد‪ .‬انهــا در ‪ ۱۸۹۹‬گالیــدر‬ ‫مــدل و در تابســتان ‪ ۱۹۰۱‬اولیــن گالیــدر واقعــی‬ ‫انهــا بــرای ازمایــش امــاده شــد‪ .‬انهــا «کیتــی‬ ‫هــاوک» را بــرای ایــن موضــوع انتخــاب کردنــد امــا‬ ‫پــرواز ان چنــدان موفقیــت امیــز نبــود‪.‬‬ ‫انــان پــس مطالعــات بیشــتر روی گالیدرهــا‬ ‫دومیــن گالیــدر خــود «قنــاری» را ســاختند و‬ ‫ماشــین ابداعــی خــود را پــس از تــدارک و پیــش‬ ‫بینــی تمامــی تمهیــدات الزم در روز ‪ 14‬دســامبر‬ ‫‪ 1903‬بــه پــرواز دراوردنــد کــه پــرواز موفقیــت‬ ‫امیــزی نبــود‪ .‬بــا ایــن وجــود انــان ســه روز بعــد‪،‬‬ ‫هواپیمــای یــک موتــوره خــود را بــرای چهــار‬ ‫مرتبــه در اســمان بــه پــرواز دراورنــد و اولیــن‬ ‫انســانهایی شــدند کــه پــرواز بــا هواپیمــا را تجربــه‬ ‫کردنــد‪.‬‬ ‫در یــک صبــح پنجشــنبه رویایــی کــه بــاد مناســبی‬ ‫نیــز در فضــای اطــراف ســاحل پیچیــده بــود ابتــدا‬ ‫ارویــل و ســپس ویلبــر و بعــد بــار دیگــر ارویــل‬ ‫و ســپس ویلبــر مجموعــاً چهــار پــرواز انجــام‬ ‫‪5‬‬ ‫دادنــد‪ .‬هواپیمــای دوبالــه انهــا از روی یــک ریــل‬ ‫پرتــاب چوبــی بــه مســافت حــدود ‪ 18‬متــر و در‬ ‫جهــت مخالــف بــادی بــه ســرعت بیــش از ‪ 20‬مایــل‬ ‫در ســاعت ‪ 32‬کیلومتــر در ســاعت بــه هــوا بــر‬ ‫میخاســت‪.‬‬ ‫در اولیــن ازمایــش‪ ،‬ویلبــر مســافتی در حــدود ‪120‬‬ ‫فــوت را در مــدت زمانــی در حــدود ‪ 12‬ثانیــه طــی‬ ‫کــرد‪ .‬در اخریــن و طوالنــی تریــن پــرواز نیــز کــه‬ ‫بــه وســیله ویلبــر انجــام شــد مســافتی در حــدود‬ ‫‪ 852‬فــوت در ‪ 59‬ثانیــه طــی شــد‪ .‬حوالــی ظهــر‬ ‫ان روز ‪ ،‬یکــی از معــدود شــاهدان ایــن پروازهــا‬ ‫کــه جوانــی بــه نــام «جانــی مــور» بــود پــس از‬ ‫دیــدن موفقیــت بــرادران رایــت ‪ ،‬در حالــی کــه از‬ ‫خوشــحالی در پوســت خــود نمــی گنجیــد‪ ،‬شــروع‬ ‫بــه دویــدن در کنــار ســاحل کــرد و فریــاد زد‪:‬‬ ‫«انهــا باالخــره موفــق شــدند‪ ،‬انهــا باالخــره موفــق‬ ‫شــدند‪ ،‬چقــدر خــوب شــد کــه انهــا باالخــره پــرواز‬ ‫کردنــد‪».‬‬ صفحه 5 ‫ورزش‬ ‫صخره نوردی‬ ‫اوا طاهری‬ ‫صخــره نــوردی یــا ســنگ نوردی نوعــی ورزش و تفریــح کــه فــرد بــا اســتفاده از طنــاب و ابــزار‬ ‫مخصــوص بــه بــاال رفتــن از صخره هــای طبیعــی یــا دیواره هــای ســالنی می پــردازد‪ .‬صخــره نــوردی‬ ‫ورزشــی ســخت اســت کــه بــرای انجــام ان نیــاز بــه تمریــن هــای زیــادی داریــد‪.‬‬ ‫ورزش صخــره نــوردی بــه خاطــر هیجاناتــی کــه دارد روز بــه روز محبــوب تــر مــی شــود‪ .‬شــاید یکــی‬ ‫از دالیــل اســتقبال از ورزش ســنگ نــوردی نداشــتن محدودیــت ســنی‬ ‫و جنســی در انجــام ایــن ورزش اســت‪ .‬صخــره نــوردی باعــث افزایــش‬ ‫اعتمــاد بــه نفــس‪ ،‬کمــک بــه حــل مشــکالت روحــی و باعــث تقویــت‬ ‫تمرکــز ذهنــی مــی شــود‪.‬‬ ‫ورزش صخــره نــوردی را تقریبــا هــر کســی مــی توانــد در ســطح‬ ‫مبتــدی انجــام دهــد‪ .‬صخــره نــوردی بــرای تمــام ســنین قابــل انجــام‬ ‫اســت‪ .‬در ورزش صخــره نــوردی تنهــا کافــی اســت کــه از تناســب‬ ‫انــدام و توانایــی کافــی برخــوردار باشــید و اختــاالت روانــی یــا جســمی‬ ‫خاصــی کــه مانــع صخــره نــوردی شــوند‪ ،‬نداشــته باشــید‪ .‬حتــی کــودکان‬ ‫پنــج ســاله هــم مــی تواننــد ورزش صخــره نــوردی را بــه راحتــی انجــام‬ ‫بیشــتر باشــگاه هــای صخــره نــوردی دوره هــای مبتــدی را برای‬ ‫افــراد تــازه کار برگــذار کــرده و ان هــا را امــوزش مــی دهنــد‪.‬‬ ‫تنهــا کافــی اســت بــرای شــروع صخــره نــوردی یــک جفــت‬ ‫کفــش مناســب تهیــه کــرده و بــه یــک دیــوار مخصــوص برویــد‪.‬‬ ‫مربیــان بــه شــما کمــک مــی کننــد تــا مهــارت ورزش مهیــج‬ ‫صخــره نــوردی را یــاد بگیریــد‪ .‬حتــی شــاید بخواهیــد در فضــای‬ ‫بــاز ایــن ورزش رایــاد بگیریــد‪.‬‬ ‫تعــداد زیــادی از مــردم بــه دنبــال تجربــه هــای جدیــد و‬ ‫ماجراجویــی هــای جالــب هســتند‪.‬‬ ‫بــه همیــن علــت اســت کــه در ســال هــای اخیــر افــراد زیــادی‬ ‫بــه صخــره نــوردی روی اورده انــد‪ .‬ورزش صخــره نــوردی‬ ‫یــک چالــش روحــی و جســمی منحصــر بــه فــرد بــرای ان هایــی‬ ‫اســت کــه بــه ان عالقــه دارنــد‪.‬‬ ‫صخــره نــوردان در هنــگام صعــود بــه غذاهــای ســبک و در عیــن حــال کامــل نیــاز دارنــد‪ .‬قنــد خــون‬ ‫ایــن ورزشــکاران نبایــد کاهــش پیــدا کنــد زیــرا باعــث خســتگی‪ ،‬عصبانیــت و عــدم تمرکــز مــی شــود‪.‬‬ ‫بهتــر اســت صخــره نــوردان در طــول روز ‪ ۵‬یــا ‪ ۶‬وعــده غــذای ســبک بخورنــد‪ .‬غذاهایــی ماننــد ماســت‬ ‫بــه همــراه میــوه هــا یــا تــن ماهــی بــا نــان مــی توانــد گزینــه هــای مناســبی بــرای انــان باشــد‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫انیمیشن‬ ‫سودا امینی‬ ‫رالف خرابکار‬ ‫ســوژه ی شــخصیت های دوست داشــتنی بازی هــای ویدئویــی قدیمــی کــه بــا وجــود گرافیــک‬ ‫ابتدایــی چندبیتی شــان دنیایــی پــر از خاطــره و لحظــات فراموش نشــدنی را رقــم زده انــد‪ ،‬بــا‬ ‫نــگاه فانتــزی لذت بخشــی در انیمیشــن «رالــف خرابــکار» درهــم امیختــه اســت و حــال و هــوای‬ ‫دنیــای بازی هــای ارکیــد را بــه شــکلی شــیرین‬ ‫زنــده می کنــد‪.‬‬ ‫رالــف به عنــوان شــخصیت منفــی یکــی از ایــن‬ ‫بازی هــا کاری غیــر از خــراب کــردن ســاختمان ها‬ ‫در یــک بــازی کامپیوتــری نــدارد‪ ،‬امــا جذابیــت‬ ‫دیگــر ماجــرا جایــی اســت کــه وارد دنیــای داخــل‬ ‫دســتگاه بــازی می شــویم و عــدم رضایــت رالــف‬ ‫از ایــن نقــش و حــس منفــی همســایه ها نســبت‬ ‫بــه خــودش باعــث می شــود تــا بــا تــرک بــازی‬ ‫به دنبــال اثبــات خــودش بــرود‪.‬‬ ‫توجــه بــه یــک شــخصیت منفــی در دنیــای‬ ‫نوســتالژیک بازی هــا حــس تــازه ای بــه ایــن‬ ‫انیمیشــن بخشــیده اســت کــه بــا اتفاقــات بامــزه و‬ ‫دلنشــینی همــراه شــده کــه دوســتی بــا ونلوپــه بــه‬ ‫جذابیــت انیمیشــن بیشــتر کمــک کــرده اســت‪.‬‬ ‫انیمیشــن رالــف خرابــکار در راســتای شــعار اصلــی‬ ‫داســتان کــه یــک شــخصیت منفــی می توانــد‬ ‫شــخصیت بــدی نباشــد و حتــی در یــک جریــان‬ ‫بی ضــرر نقشــی ســازنده هــم داشــته باشــد بــه‬ ‫ماجراجویــی شــگفت انگیزی منتهــی می شــود‪.‬‬ ‫حتــی در ادامــه در ســال ‪ ۲۰۱۸‬بــا رالــف اینترنــت‬ ‫را خــراب می کنــد وارد ابعــاد بزرگ تــری‬ ‫مثــل فضــای مجــازی و اینترنــت می شــود و بــا اتصــال بــه ایــن موضوعــات نســل جدیــد را هــم وارد‬ ‫جذابیت هــای پرشــمار نمایشــی خــود می کنــد و بیش ازپیــش به عنــوان خاطــره ای مانــدگار تثبیــت‬ ‫می شــود‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫موسیقی‬ ‫شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫هارپسیکورد‬ ‫هارپســیکورد یــک ســاز کالویـه ای شــبیه پیانــو اســت کــه از قــرن ‪۱۵‬‬ ‫تــا ‪ ۱۸‬در اروپــا بســیار مهــم بــود‪ .‬ایــن ســاز بــه مــادر پیانــو معــروف‬ ‫اســت و تفــاوت اصلـی اش بــا پیانــو‪ ،‬شــیوه تولیــد صــدا اســت‪.‬‬ ‫هارپســیکورد یــا کالوســن از ســازهای کالوی ـه ای اســت کــه قدمــت‬ ‫ان بــه قــرن ‪ ۱۵‬میــادی برمی گــردد‪ .‬تصویــری حکاکی شــده کــه‬ ‫از ســال ‪ ۱۴۲۵‬به جــای مانــده اســت‪ ،‬نخســتین تصویــری از یــک‬ ‫هارپســیکورد اســت کــه در یــک کلیســا در شــمال المــان قــرار‬ ‫داشــته اســت‪ .‬کتاب هایــی کــه بــه تاریــخ هارپســیکورد اشــاره‬ ‫می کننــد یکــی از مزیت هــای ان را تعــداد زیــاد ســیم ها می داننــد‪ .‬از هارپســیکوردهایی کــه از قــرن‬ ‫شــانزدهم و هفدهــم از قســمت های مختلــف اروپــا بازمانــده اســت برمی ایــد کــه ایــن ســاز را به خاطــر‬ ‫شــکوه‪ ،‬قــدرت و غنایــش ســاخته اند‪.‬‬ ‫مهم تریــن ســوالی کــه در ایــن زمینــه‬ ‫بــرای بیشــتر افــراد وجــود دارد ایــن اســت‬ ‫کــه ایــن ســاز چــه تفاوتــی بــا پیانــو دارد؟‬ ‫جالــب اســت بدانیــم کــه بــرای ســاخت‬ ‫پیانــو از ســازهای گوناگونــی الهــام گرفتــه‬ ‫شــده اســت‪ ،‬امــا شــبیه ترین ســاز بــه پیانــو‬ ‫هارپســیکورد اســت‪.‬‬ ‫تفــاوت عمــده هارپســیکورد بــا پیانــو‬ ‫در ایــن اســت کــه در هارپســیکورد بــا‬ ‫فشــردن کالویه هــا ســیم ها به وســیله شــی‬ ‫کوچکــی مثــل مضــراب یــا پیــک به صــدا‬ ‫درمی اینــد امــا در پیانــو فشــردن کالویــه‬ ‫باعــث برخــورد چکش هــا بــا ســیم ها و به صــدا دراوردن ان هــا می شــود‪ .‬عــاوه‬ ‫بــر ایــن‪ ،‬هارپســیکورد‪ ،‬کالویکــورد و ســازهای قدیمــی مشــابه قــادر بــه تولیــد یــک‬ ‫صــدای ثابــت و محــدود بودنــد‪ ،‬در حالی کــه پیانــو ایــن مزیــت را دارد کــه هــم‬ ‫صــدای پرقــدرت و هــم صــدای مالیــم را تولیــد کنــد‪ .‬شــاید بــه همیــن علــت بــود‬ ‫کــه از نیمــه قــرن هجدهــم بــا رواج پیانــو هارپســیکورد از رواج افتــاد‪ ،‬اگرچــه از‬ ‫قــرن بیســتم ایــن ســاز زندگــی دوبــاره ای یافــت و امــروزه در کشــورهای اروپایــی‬ ‫در برخــی کنســرت ها از هارپســیکورد اســتفاده می شــود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه دنیای بچه ها

ماهنامه دنیای بچه ها 46

ماهنامه دنیای بچه ها 46

شماره : 46
تاریخ : 1401/01/15
ماهنامه دنیای بچه ها 45

ماهنامه دنیای بچه ها 45

شماره : 45
تاریخ : 1400/12/01
ماهنامه دنیای بچه ها 44

ماهنامه دنیای بچه ها 44

شماره : 44
تاریخ : 1400/11/01
ماهنامه دنیای بچه ها 43

ماهنامه دنیای بچه ها 43

شماره : 43
تاریخ : 1400/10/01
ماهنامه دنیای بچه ها 42

ماهنامه دنیای بچه ها 42

شماره : 42
تاریخ : 1400/09/01
ماهنامه دنیای بچه ها 41

ماهنامه دنیای بچه ها 41

شماره : 41
تاریخ : 1400/08/01
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!