روزنامه گسترش صنعت شماره 376
روزنامه گسترش صنعت شماره 376
سال سی ام
دلیل توقف واردات خودرو از زبان وزیر صنعت ،معدن و تجارت
پیاپی 2349
دوره جدید شماره 376
http://telegram.me/sanatnewspaper
مسئله تعرفه مربوط به امروز نیست
یک فوریت طرح کاهش ۲۰درصدی واردات خودرو در ش��رایطی به تصویب رس��ید که بنا بر گفته وزیر صنعت ،معدن و تجارت
انچه سبب ممنوعیت و سپس اعمال تعرفه برای واردات خودرو شد ،مربوط به تصمیم گذشته بوده است.
محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :تصمیم توقف واردات خودرو در تیر ۹۶و قبل از تش��کیل دولت
دوازدهم -زمانی که من مس��ئولیتی در وزارت صنعت ،معدن و تجارت نداش��تم -گرفته شده بود .این تصمیم را وزیر وقت،
برمبنای اختیارات قانونی وزارت صنعت ،معدن و تجارت گرفته است و به این ترتیب ثبت سفارش خودرو به عنوان یکی
از ابزارهایی که می توان به وسیله ان واردات را مدیریت کرد ،اجرایی شد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
6اردیبهشت1397
9شعبان 1439
26اوریل 2018
3
کارشناسان اخرینسیاست های ارزیدولت رابهعملجراحی تشبیهکردند
سیاست های ارزی ،درمانگر
2
صنایع کوچک به حمایت های بیشتری نیاز دارند
با ما
سبک زندگی اقتصـادی را
گسترش دهید
اخرین اخبار
و تازه ترین تحلیل ها را
در پایگاه خبری «گسترش نیوز »
دنبال کنید
Telegram.me/smtnews
w w w. G o s t a r e s h . n e w s
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
6اردیبهشت 9 1397شعبان 26 1439اوریل 2018شماره 376پیاپی 2349
کارشناسان اخرین سیاست های ارزی دولت را به عمل جراحی تشبیه کردند
سیاست های ارزی ،درمانگر
یادداشت
تسهیالت ویژه برای نوسازی
ناوگان حمل ونقل
ن��اوگان حمل ونقل س��نگین
کش��ور به دلیل اینکه نوس��ازی
نش��ده در س��ال های گذشته با
فرس��ودگی روبه رو ش��ده است.
بر این اس��اس ،اجرای مگاپروژه
نوسازی ناوگان فرسوده سنگین
کشور زمس��تان س��ال گذشته
بهزاد اعتمادی
کلید خورد.
معاون توسعه صنایع
روش تامین خ��ودرو در این
حمل ونقل ایدرو
پ��روژه ش��امل ۲۰درصد اورده
نق��دی متقاضی��ان و ۳۰درصد
تس��هیالت ریالی بانکی اس��ت و ۵۰درصد دیگر نرخ خودرو
ش��امل سی کی دی (بسته ای کامل شامل همه قطعاتی است
که برای تولید وس��یله نقلیه باید به یکدیگر متصل ش��وند)
اس��ت ک��ه از س��وی وزارت نفت و از مح��ل صرفه جویی در
مصرف سوخت تامین می شود.
با توجه به اینکه نیم��ی از نرخ خودروهای تجاری در این
پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می شود،
برای متقاضیان این خودروها فوق العاده خواهد بود.
صرفه جویی یاد ش��ده بر اساس پیمایش خودروها محاسبه
می شود که برمبنای محاسبات ۱۹ ،سِ نت صرفه جویی در هر
لیت��ر برای هر کیلومتر پیمایش اتوبوس ش��هری برپایه نرخ
نفت فوب خلیج فارس (قیمت گذاری بر پایه فوب خلیج فارس
به معنای قیمتی اس��ت که زمان تحویل به کش��تی در این
منطقه پرداخت می شود) خواهد بود.
صرفه جوی��ی در مصرف س��وخت ،ارتقای س��طح کیفی
خودروه��ای تجاری فعال کش��ور ،کاه��ش الودگی هوا و
الودگی صوتی و اشتغالزایی ،از جمله مزایای این مگاپروژه
است.
مقدم��ات اجرای ای��ن پروژه اماده ش��ده و در صورتی که
بتوانی��م با بانک ها به جمع بندی نهایی برس��یم ،از ماه اینده
اجرایی خواهد شد.
تس��هیالت اعطایی با نرخ بهره ۱۸درصد و ۵ساله خواهد
بود که ۳۰درصد نرخ خودرو را ش��امل می شود و متقاضیان
مطمئن باش��ند هیچ مش��کلی در بازپرداخت اقساط خودرو
نخواهند داشت.
ب��ا توجه به اینکه فقط ۳۰درصد نرخ خودروهای تجاری
در مگاپروژه نوس��ازی ناوگان فرس��وده س��نگین از س��وی
متقاضیان با دریافت تس��هیالت پرداخت می شود ،افراد هیچ
نگرانی بابت پرداخت اقساط نداشته باشند.
خبر
رییس سازمان ملی استاندارد:
هنر ابزاری برای فرهنگ سازی
حمایت از کاالی ایرانی است
ریی��س س��ازمان ملی اس��تاندارد
ایران معتقد است با استفاده از زبان
هن��ر و طنز می توان هر چه بیش��تر
استفاده از کاالهای ایرانی را در بین
جامعه ترویج کرد.
به گزارش ایرن��ا ،نیره پیروزبخت،
چهارش��نبه در کارگاه کش��وری
طراح��ی گرافیک «کاالی اس��تاندارد ایران��ی می خرم» ،در
سازمان ملی استاندارد ایران در کرج با بیان اینکه تاثیر زبان
گرافی��ک و کارتون را بر این فرهنگ س��ازی نمی توان نادیده
گرفت ،اظهار کرد :سازمان ملی استاندارد یکی از مقوله های
اطمینان اور برای تحقق ش��عار س��ال اس��ت و اگر کیفیت و
اس��تاندارد نباش��د ،نمی توان انتظار داشت حمایت از کاالی
ایرانی با جدیت دنبال شود.
وی اضافه کرد :اگر جز این اتفاق رخ دهد در پایان س��ال
تنه��ا این افس��وس باقی می مان��د که چرا نتوانس��ته ایم این
خواسته رهبری را انچنان که باید محقق سازیم.
پیروزبخ��ت گف��ت :از وظایف اصلی س��ازمان اس��تاندارد
ایران ترویج و فرهنگ س��ازی خیل��ی از محصوالت مرتبط با
استاندارد است که بتوان اعتماد مردم را هر چه بیشتر جلب
کرد.
وی ادامه داد :این کار میس��ر نمی ش��ود مگر اینکه از توان
و ظرفی��ت هنرمندان در عرصه های مختل��ف بهره گیریم تا
مفهوم اس��تاندارد و اس��تفاده از کاالی ایرانی را به خوبی در
جامعه ترویج کنیم.
پیروز بخ��ت گف��ت :در دوره جدی��د یک��ی از رویکردهای
سازمان اس��تاندارد ایران پیوست فرهنگی برای فعالیت های
خود اس��ت چرا که با نگاه انتق��ادی و طنز می توان مطالب را
هر چه بیشتر برای مردم روشن کرد.
رییس س��ازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه هنر
یک تیغه دو لبه اس��ت ،گفت :باید ب��ا دقت و درایت در این
زمینه ،عمل و اثراهایی خلق کرد که نه تنها مردم را بخنداند
بلکه انها را به فکر نیز وادارد.
پیروز بخ��ت افزود :ن��گاه رهبر معظم انق�لاب تنها کاالی
مش��مول استاندارد اجباری نیست ،بلکه خیلی از کاالها باید
مشمول شوند و در این میان نیاز هست هنرمندان به کمک
ما بیایند.
صنایع کوچک به حمایت های بیشتر نیاز دارند
وی در این زمینه پیشنهاد داد ۳۵00 :تومان ارزش
ریال��ی وام ه��ای ارزی بود و اکنون ای��ن ارز به میزان
۷00تومان گران شده است.
برخی از وام گیرندگان که محصوالت را وارد کرده اند
ت��وان پرداخت ای��ن ارز را ندارند و دچار مش��کالت
بسیاری شده اند .دولت نیز در جریان افزایش نرخ ارز
در ۱۵روز گذش��ته افزایش درامد داشت .این افزایش
درامد در حالی به وجود امد که در بودجه پیش بینی
نشده بود.
بر این اساس ،دولت می تواند از منبع افزایش درامد
در روزهای گذشته برای جلوگیری از اسیب احتمالی
صنایع کوچک استفاده کند.
موسوی الرگانی با تاکید بر اینکه دولت سیاستی را
که در پیش گرفته باید ادامه دهد ،گفت :این تصمیم
به دو دلیل تا پایان باید ادامه داش��ته باش��د؛ نخست
اینک��ه تک نرخی ک��ردن ارز تصمیم درس��ت و قابل
دفاعی است.
دلی��ل دوم هم این اس��ت ک��ه اگر دول��ت در این
تصمیم تزلزل داشته باشد دیگر کسی حرف دولت را
جدی نخواهد گرفت و مشکالت بسیاری ایجاد خواهد
ش��د .تک نرخی کردن تصمیم درستی بود که باید از
ان دفاع شود.
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
بح��ران در بخ��ش تولی��د ابتدا ب��ر صنایع کوچک
تاثی��ر می گذارد و پس از ان ب��ه دامنه صنایع بزرگ
و س��نگین می رسد .دولت پس از اینکه بازار ارز دچار
نوس��ان های ش��دید ش��د ،تصمیم به رفع این بحران
گرفت .تصمیمی که به گفته بسیاری از مسئوالن در
اغاز با برخی مشکالت برای بخش تولید کشور همراه
خواهد بود اما قابل دفاع و حمایت است.
برخی از مسئوالن این موضوع را با جراحی مقایسه
کرده و در این باره معتقدند :دولت مش��غول جراحی
و حذف توده های بدخیم ارز اس��ت .طبیعی است این
جراحی در اغاز با درد همراه باشد اما در ادامه ،مسیر
توس��عه اقتصادی کش��ور را هموار خواهد کرد .امروز
بای��د بتوانیم از مش��کالتی ک��ه در کوتاه مدت ایجاد
خواهد شد براییم تا در ادامه شاهد مشکالت عمیق تر
و بزرگ تر نباشیم.
بارها ای��ن موضوع از ط��رف تولیدکنندگان مطرح
شده که دولت نرخ ارز را افزایش دهد اما برای مدتی
طوالنی ثابت نگه دارد .بر این اس��اس ،مشخص است
که ثبات نرخ ارز برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری
نسبت به میزان نرخ(البته تا حد معین) دارد .بسیاری
از تولیدکنندگان در مقاطعی حتی حاضر بودند ارز را
با نرخی بیش��تر تامین کنند اما ان نرخ بیش��تر برای
مدت ۲سال ثابت بماند.
ثبات نرخ ارز باعث می ش��ود درام��د ،هزینه و نرخ
م��واد اولی��ه کارخانه ها ب��رای مدتی به ثبات برس��د
و طبیعی اس��ت در شرایطی که ش��اخص های اصلی
درام��د و هزینه در کارخانه ها ثابت باش��د ،طرح های
توس��عه ای با اهنگ��ی یکنواخ��ت ادام��ه می یابند و
کارخانه های کشور بزرگ و بزرگ تر می شود.
اکن��ون دولت تصمی��م گرفته ن��رخ ارز را با برخی
سیاس��ت ها که به طور تدریجی اعمال می ش��ود ،به
ثبات برس��اند .این موضوع با اینکه در نهایت به سود
جریان تولید و صنعت در کشور خواهد بود اما طبیعی
اس��ت که در اغاز واحدهای صنعت��ی به ویژه صنایع
کوچک دچار اسیب و کاهش درامد خواهند شد.
واحدهای کوچک فداکاری کنند
معاون ام��ور صنایع وزارت صنعت ،معدن و تجارت
تاکی��د ک��رد که ب��رای مناف��ع عمومی و ثب��ات ارز
بانگاه های کوچک فداکاری کنند.
محس��ن صالحی نیا با اش��اره به نشس��ت مشترک
کمیس��یون ویژه حمایت از تولید ملی و کمیس��یون
صنایع و معادن و بخش خصوصی ،به خانه ملت گفت:
نمایندگان و فعاالن بخش خصوصی از سیاست دولت
که س��ریع و به موقع وارد صحنه ش��د تش��کر کردند
بو کار لطمه
چرا ک��ه تغییرات نرخ ارز به فضای کس��
می زن��د اما ثبات ارز تامین م��واد اولیه و کاالها مورد
محسن صالحی نیا :از بنگاه های کوچک می خواهیم که
در مدت کوتاه برای رسیدن به منافع عمومی و کالن تر
کشور فداکاری کنند
ناصر موسوی الرگانی :امروز باید بتوانیم از عهده رفع
مشکالتی که در کوتاه مدت ایجاد خواهد شد براییم تا
در ادامه شاهد مشکالت عمیق تر و بزرگ تر نباشیم
نیاز را فراهم کرده است.
وی ادام��ه داد :فعاالن اقتص��ادی نگرانی دارند که
تصمیم های جدید تاثیر منفی بر فعالیت انها داش��ته
باش��د اما به تدریج و با ش��فاف ش��دن و شناس��ایی
فعاالن اقتصادی به تناس��ب تغییرات��ی در بازار ایجاد
می شود.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت بیان کرد:
تدوین مقررات در راس��تای رس��یدن ب��ه ثبات ارزی
باعث می شود افراد سود جو نتوانند از فضای پیش امده
منفعت طلبی کنند.
صالحی نیا با اش��اره به دغدغه واحدهای تولیدی و
جبران خس��ارت های واردشده به دلیل افزایش ارزی
گفت :از بنگاه های کوچ��ک می خواهیم که در مدت
کوتاه برای رسیدن به منافع عمومی و کالن تر کشور
فداکاری کنند.
سیاست های ارزی قابل دفاع است
ناصر موسوی الرگانی ،عضو هیات رییسه کمیسیون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی درباره تک نرخی
کردن ارز در کشور به «گسترش صنعت» گفت :یکی
از بهترین راه هایی که احتمال داش��ت این نوس��ان ها
را کنترل و از بروز مش��کالت جدی تر جلوگیری کند
اعالم تک نرخی شدن ارز از طرف دولت بود.
وی اف��زود :ای��ن تک نرخی ش��دن ب��رای عده ای
به وی��ژه برخ��ی از واردکنندگان قطع��ات و برخی از
صادرکنندگان مناسب نیست و این احتمال هست که
برخی ها از این سیاست اسیب ببینند اما موضوع های
دیگ��ری هم وجود دارد که باید ب��ه انها نیز پرداخته
شود.
علیرضا محجوب
امنیت شغلی ،تضمین تولید باکیفیت و رقابتی
س��ال گذش��ته بس��یاری از کارخانه های
بزرگ با مش��کالت بس��یاری در حوزه تولید
و فروش روبه رو شدند .این موضوع در برخی
از م��وارد دلیل و در برخ��ی از موارد بهانه ای
برای تعدیل نیرو و اخراج کارگران شد .به هر
سوی ،این مشکالت اکنون بدنه تولید کشور
را ضعیف کرده و در ادامه نیز اگر راه چاره ای
برای ان در نظر گرفته نش��ود ،مسیر توسعه
کشور را با مشکالت جدی تری همراه خواهد
کرد .علیرض��ا محجوب ،دبی��ر خانه کارگر
درباره وضعیت تعطیل��ی کارخانه و بیکاری
کارگران گفت :تالش ما حمایت از نیروی کار
در مقابل بحران های بخش تولید در کش��ور
اس��ت .برخی ،بخشی از ثروت شان و عده ای،
هستی خود را از دست می دهند .باید جامعه،
دولت و مجلس ش��ورای اسالمی درک کنند
که اکنون هستی کارگران در معرض تعرض
ق��رار دارد .ای��ن تعرض ب��ا اقدام های جدی
در عرصه ه��ای بازرگان��ی جبران می ش��ود.
بازرگانی در ش��رایط کنونی با این رویکردی
ک��ه دارد ،علیه نیروی کار اس��ت زیرا از راه
قاچاق بازرگانان کاال با قیمت های ارزان وارد
کشور می کنند .وی با اشاره به اینکه رقابت
داخلی در شرایط قاچاق کاال به طور کلی از
بین می رود به ایلنا گف��ت :حمایت از تولید
داخل��ی در معرض تهدید قاچ��اق قرار دارد.
«حمایت از کاالی ایرانی» شعار بحق امسال
اس��ت و از رهبر معظم انقالب تشکر می کنم
که این مسئله را ش��عار سال قرار داده اند .با
این حال ،در عمل ،در نقطه مقابل این شعار
حرکت می شود یعنی وقتی بازرگانان با این
ازادی تجارت می کنند و در همه جا نام انها
هست و در ارز می خواهند پیش بینی کنند و
ی که مطابق قانون اساسی هیچ حقی
در حال
ندارند ،برای شان حق و سهم قائل می شوند؛
ان هم سهم بدون تعریف و بدون کاال .وقتی
بسیاری در این کش��ور صاحب مال شدند و
پتروشیمی هایی که با پول ملت ساخته شده
است را صاحب ش��ده اند و معلوم نیست که
ارزهای خود را با چه قیمتی و با چه ترتیبی
برمی گردانند و هیچ کدام از انها به مبدا خود،
بانک مرکزی و سایر بانک ها واریز نمی شود،
همه نش��ان می دهد که وضع بسیار ویژه ای
در جری��ان اس��ت که بحران ها و مش��کالت
موج��ود را خواهد افزود .دبی��ر خانه کارگر
با اش��اره به اینکه مش��کل قدیمی کارگران
بحث قراردادهای انهاس��ت ،قراردادهایی که
یا سفید امضا هس��تند ،یا موقت یا شفاهی،
توضیح داد :باید دالیل این مشکالت برطرف
ش��ود .اگر وضع موجود کمی اصالح ش��ود،
نیروی کار به مناس��ب ترین ن��رخ خریداری
می ش��ود و کارگران در مناسب ترین شرایط
وض��ع موجود
می توانن��د کار کنن��د .اما در
ِ
تو پنجه نرم
فق��ط کارگران با تهدیدها دس��
می کنن��د ک��ه مهم ترین تهدی��د هم امنیت
شغلی است .امنیت ش��غلی که از بین برود،
تولید و بهره وری نیز نابود می شود .باید این
موضوع را در نظر داش��ت که امنیت ش��غلی
کارگ��ران تضمینی ب��رای تولی��د کیفیت و
رقابت پذیر است.
با توجه به اینکه امس��ال س��ال حمای��ت از کاالی
ایرانی اس��ت باید بی��ن واردکنندگانی که برای تولید
وارد می کنن��د ب��ا واردکنندگان��ی ک��ه می خواهند
تولی��د را زمین بزنن��د تفاوت قائل ش��ویم .برخی از
وارد کنندگان در خدمت تولید داخل هستند و برخی
کاالهایی را وارد می کنند که در داخل کش��ور تولید
می شود.
این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس
شورای اسالمی با بیان اینکه شرکت های کوچکی که
در کش��ور هستند س��رمایه و نیروی کار کمی دارند،
گف��ت :این واحده��ا در مدت کوتاهی دچار اس��یب
می ش��وند اما در ادامه مس��یر می توانند با س��رعت و
قدرت بیشتری به تولید بپردازند.
موس��وی الرگانی ای��ن تصمی��م دول��ت را با عمل
جراحی مقایس��ه کرد و توضیح داد :دولت مش��غول
جراحی و حذف توده های بدخیم ارز اس��ت .طبیعی
اس��ت این جراحی در اغاز با درد همراه باش��د اما در
ادامه ،مس��یر توسعه اقتصادی کشور را هموار خواهد
کرد .امروز باید بتوانیم از عهده رفع مش��کالتی که در
کوتاه مدت ایجاد خواهد شد براییم تا در ادامه شاهد
مشکالت عمیق تر و بزرگ تر نباشیم.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسالمی ،با این
حال دولت باید به فکر جبران مش��کالت این واحدها
باش��د .تک نرخی شدن ارز مشکلی را برای افرادی که
وام ه��ای ارزی دریافت کرده ان��د و صنایع کوچک به
وجود می اورد.
راه هایی برای رفع این مشکالت وجود دارد که باید
از انها برای تقویت بخش تولید و صنعت استفاده کرد.
سخن اخر
بر اس��اس ای��ن گزارش ،ب��ه نظر می رس��د صنایع
کوچک ت��ا پایان اجرای کامل سیاس��ت های ارزی با
مشکالتی روبه رو می شوند.
در این زمینه باید در نظر داشت که صنایع کوچک
به دلیل س��اختار حاکم بر ش��یوه تولی��د انها در این
زمینه ت��وان زیادی برای مقاومت در برابر بحران های
مال��ی را ندارند .در این زمینه دولت می تواند با برخی
حمایت ه��ای این صنای��ع مانع بروز بح��ران در انها
شود.
عالوه بر اینها باید در نظر داش��ت که بخش تولید و
صنایع کش��ور در سال های گذشته با مشکالت جدی
دست وپنجه نرم کرده اند.
تحریم ها ،جریمه مرکب ،کاهش نقدینگی ،کاهش
بهره وری تولید و س��ود بی��ش از ۲۸درصد از جمله
مشکالتی است که در سال های گذشته گریبان بخش
صنعت را در کش��ور گرفته ب��ود .هر چند بخش قابل
توجهی از این مش��کالت امروزه وجود ندارد ،اثار انها
شاید تا چند سال اینده بر صنعت کشور وجود داشته
باشد.
همچنین مش��کالتی که در گذش��ته وجود داشت
بسیاری از واحدهای صنعتی را از صحنه تولید حذف
کرده و بر این اس��اس ،انچه امروز در صنایع کوچک
ی مانده ،واحدهایی هس��تند که تمام این بحران را
باق
پشت سر گذاش��ته و درحال حاضر باید به ترمیم اثار
مخرب بحران های گذشته بپردازند.
ب��ا این حال ،سیاس��ت گذاری ها به گونه ای اس��ت
که ل��زوم حمایت از صنایع کوچک بیش از گذش��ته
احساس می شود.
بانک ها از تولید ملی و کارافرینان حمایت کنند
رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد اس��ت
در ش��رایطی که بانک ها باید از تولی��د داخلی حمایت کنند و
تس��هیالت ارزان در اختی��ار کارافرینان قرار دهند ،به س��مت
سرمایه گذاری در مس��تغالت رفته و گوی سبقت را از یکدیگر
ربوده اند.
ابوالفض��ل فتح الهی با اش��اره به اینکه هفت��ه کارگر فرصت
مغتنمی اس��ت تا از دغدغه ها و مشکالت کارگران بگوییم و از
مسئوالن و متولیان بخواهیم که انها را بشنوند ،به ایسنا گفت:
ش��اید در شرایط کنونی دس��تمزد مهم ترین خواسته کارگران
باش��د ولی معتقدم مهم تر از دس��تمزد ،امنیت ش��غلی است تا
کارگر بتواند ش��غلش را حفظ کند و نگران امرار معاش خود و
خانواده اش نباشد.
رییس کانون عال��ی انجمن های صنفی کارگران تصریح کرد:
تعریفی که از نبود امنیت ش��غلی می ش��ود ،ب��ه معنای از کار
برکنار شدن است ولی در واقع فراتر از این تعریف است .ممکن
اس��ت شغلی که یک کارگر دارد ،دلخواهش نباشد و حس کند
خالقیت الزم در ان کار را ندارد و نمی تواند در ان ماندگار شود
یا به دلیل ترس از شرایط اقتصادی و نگرانی از تعطیلی کارگاه،
نتواند کارش را حفظ کند.
فتح الهی افزود :نبود امنیت شغلی می تواند حس ناخوشایندی
باش��د که کارگر نسبت به محیط کارش دارد و نتواند جایگاهی
برای خود در شغلی که دارد ،داشته باشد و این نگرانی و دغدغه
همیش��ه با او هس��ت که اگر بازنشسته ش��ود ،معیشت خود و
خانواده اش چگونه تامین خواهد بود؟ بنابراین ترس از به خطر
افتادن موقعیت شغلی می تواند از بحث درامد هم فراتر برود.
وی در ادامه ،عوامل موثر بر کاهش و افزایش س��طح امنیت
ش��غلی نیروهای کار را مورد ارزیابی ق��رار داد و گفت :کاهش
سطح امنیت شغلی از مسائل اقتصادی نشات می گیرد .بخشی
از شرایط اقتصادی کشور ما تحت تاثیر یک سری مسائل داخلی
خودمان اس��ت و بخش��ی از ان متاثر از خارج مرزهاس��ت که
می توان��د هم بر کاهش و هم بر افزایش س��طح امنیت ش��غلی
کارگران موثر باشد.
ریی��س کانون عالی انجمن های صنف��ی کارگران تاکید کرد:
مش��کالت بنگاه اقتصادی ،افزایش نرخ مواد اولیه و حامل های
انرژی ،مستهلک شدن ماشین االت ،واردات بی رویه و قاچاق از
مبادی رسمی و غیررسمی و ناهماهنگی گمرکات ،نظام مالیاتی
و بانکی از جمله عواملی اس��ت که در افزایش یا کاهش س��طح
امنیت شغلی نیروهای کار نقش دارد.
ب��ه اعتقاد فتح الهی ،در ش��رایطی که بانک ها بای��د از تولید
داخل��ی حمایت کنند و تس��هیالت ارزان در اختیار کارافرینان
قرار دهند ،به س��مت مس��تغالت و ارز و سرمایه گذاری در این
بخش رفته و گوی سبقت از یکدیگر را ربوده اند.
وی تاکید کرد :متاس��فانه به دلی��ل رانت هایی که در برخی
مش��اغل وجود دارد ،مواد اولیه و م��ورد نیاز بنگاه های تولیدی
در اختی��ار ی��ک عده خاص قرار می گیرد و مس��تهلک ش��دن
نهاد ها با توجه به نبود نقدینگی در دس��ت تولیدکننده به زیان
بخش تولید تمام می ش��ود و همین امر شرایطی ایجاد می کند
ک��ه تولیدات و صنایع ما رفته رفته از چرخه رقابت پذیری خارج
شوند و امنیت ش��غلی کارگران با تعطیلی کارخانه ها و بنگاه ها
از بی��ن برود.امنیت ش��غلی نخس��تین و مهم ترین خواس��ته و
دغدغه کارگران اس��ت و رواج قراردادهای موقت و س��فید امضا
در سال های گذشته ،امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته
اس��ت .این امر موجب ش��ده بس��یاری از کارگران برای گذران
زندگی و امرار معاش به مشاغل دیگر روی اورند.
کارشناس��ان بازار کار ،بخش زیادی از پرونده های ش��کایت
در مراجع حل اختالف را ناش��ی از نبود امنیت شغلی کارگران
و انعقاد قراردادهای کوتاه مدت می دانند و معتقدند گس��ترش
پدیده دو ش��غله بودن سبب اش��غال فرصت های شغلی جوانان
جویای کار می شود و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیانباری
به دنبال دارد.
پنجشنبه
صنعت خودرو
6اردیبهشت 9 1397شعبان 26 1439اوریل 2018شماره 376پیاپی 2349
یادداشت
فاصله صنعت و دانشگاه
نتیجه عقب نشینی امروز
عکس :مهدی کاوه ای
تصمیم توقف واردات
خودرو در تیر ۹۶و
قبل از تشکیل دولت
دوازدهم گرفته شده
بود .این تصمیم را
وزیر وقت ،برمبنای
اختیارات قانونی
وزارت صنعت ،معدن
و تجارت گرفته است
و به این ترتیب ثبت
سفارش خودرو
به عنوان یکی از
ابزارهایی که می توان
به وسیله ان واردات را
مدیریت کرد ،اجرایی
شد
دلیل توقف واردات خودرو از زبان وزیر صنعت ،معدن و تجارت
مسئله تعرفه مربوط به امروز نیست
جداش��ده ان ازاد کند .این پیش��نهاد در دولت رد و
گروه صنعت
دوباره به کمیس��یون ارجاع ش��د اما ممنوعیت باقی
car@sanatnewspaper.com
مان��د که پیامده��ای خود را در افزای��ش جدی نرخ
خودروهای خارجی موجود در کشور ،گمرکات یا در
ی��ک فوریت طرح کاه��ش ۲۰درص��دی واردات
راه بر اساس ثبت سفارش های قانونی پیش از اعمال
خودرو در ش��رایطی به تصویب رسید که بنا بر گفته
ممنوعیت ها گذاش��ت و تا دولت دوازدهم تصمیمی
وزیر صنعت ،معدن و تجارت انچه سبب ممنوعیت و
گرفته نشد.
سپس اعمال تعرفه برای واردات خودرو شد ،مربوط
ش��ریعتمداری ادامه داد :انچه اتف��اق افتاد یعنی
به تصمیم گذشته بوده است.
ایج��اد ممنوعیت بر واردات خ��ودرو به معنی اعمال
به گزارش شاتا ،محمد شریعتمداری ،وزیر صنعت،
تعرف��ه بی نهایت بود .در واقع ،وقتی ممنوعیتی برای
معدن و تج��ارت گفت :تصمیم توقف واردات خودرو
کاالیی اعمال می ش��ود ،موجودی انبار اشخاصی که
در تیر ۹۶و قبل از تش��کیل دولت دوازدهم -زمانی
این کاالها را در اختیار دارند و حتی مالکان خرد این
که من مسئولیتی در وزارت صنعت ،معدن و تجارت
کاال که ان را به شکل تکی در اختیار دارند ،گران تر
نداشتم -گرفته ش��ده بود .این تصمیم را وزیر وقت،
می شود به این دلیل که دیگر وارداتی نمی شود.
برمبن��ای اختیارات قانون��ی وزارت صنعت ،معدن و
وی در پاس��خ ب��ه این پرس��ش که چ��را قیمت ها
تجارت گرفته اس��ت و به این ترتیب ثبت س��فارش
افزایش یافت ،گفت :از س��ویی ،چ��ون تولید داخلی
خ��ودرو به عن��وان یکی از ابزارهایی ک��ه می توان به
مش��ابهی ندارد و واردات با تولی��د داخلی از هم دور
وسیله ان واردات را مدیریت کرد ،اجرایی شد.
هستند ،طبیعی است این اتفاق سبب می شود تا نرخ
او افزود :تصمیم به «عدم ثبت س��فارش» نه تنها
این کاالها افزایش جدی پیدا کند .در نتیجه ،ارزش
در خودرو بلکه در زمینه همه کاالهایی که س��اخت
خودروهایی که به ش��کل تجاری وارد کش��ور شده،
داخل دارند ،مطابق با ماده ۶قانون استفاده حداکثر
صاحبان نمایندگی های واردات خودرو و کس��انی که
از توان س��اخت داخل ،قانونی و قابل عمل است .هر
در ام��ور تجارت خودرو فعال بودند ،حتی اش��خاص
چند در اعمال ای��ن اختیارات قانونی باید پیامدهای
حقیق��ی که خ��ودرو خارجی خریده بودن��د ،در ان
اتخ��اذ این تصمیم ها را پیش تر دیده و برای ضایعات
دوره به ش��کل قابل مالحظ��ه ای افزایش یافت .این
احتمالی ان راهکار جس��ت تا به سرنوش��ت تصمیم
افزای��ش در چهارمین ماه س��ال ۹۶اغاز ش��د و در
گرفته شده در «عدم ثبت سفارش» کاال دچار نشود.
پایان پنجمین ماه سال گذشته به سقف خود رسید.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پاسخ
برای مثال ،اگر خودرویی ۳۰۰میلیون
به این پرس��ش که ریش��ه این تصمیم
تومان نرخ داش��ت در فاصل��ه یک ماه
کسانی که به افزایش
از کج��ا امد و چ��را چنی��ن تصمیمی
حدود ۲۰۰میلیون تومان به ارزش ان
تعرفه خودرو انتقاد
گرفت��ه ش��د ،بیان ک��رد :بهتر اس��ت
افزوده ش��د .دولت دوازدهم که تشکیل
می کنند ،این نکته را
پاس��خگوی این پرس��ش ،وزیر پیشین فراموش می کنند که در شد ،برای رفع این مشکل اقدام شد .در
صنع��ت ،معدن و تجارت باش��د .تصور دوره ای ،به مدت ۶ماه ،نتیجه ،وزارتخانه پیش��نهاد ازاد کردن
می کن��م تصمیم مهن��دس محمدرضا از شروع ممنوعیت ثبت واردات خودرو را به دولت تقدیم کرد.
در مدیریت قبلی وزارت
وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت افزود:
نعم��ت زاده پس از نامه اب��راز نگرانی از صنعت ،معدن و تجارت در
واردات خودرو بوده باش��د که وی بنا بر عمل ،تعرفه بی نهایت بر ان زمان با محدودیت های ارزی ناش��ی
تش��خیص خود در ان زمان به دو دلیل خودرو وضع کرده بودند .از افزای��ش ن��رخ ارز روب��ه رو بودیم .در
اساسی تصمیم هایی اتخاذ کرد؛ نخست در نتیجه ،تعرفه ۹۵درصد نتیج��ه ،زمانی طول کش��ید ت��ا دولت
کنت��رل واردات خودروهای خارجی به کاهش تعرفه بی نهایت به مصوبه واردات خودرو را با کاهش تعرفه
۹۵درصد است
دلی��ل محدودیت ه��ای ارزی و با هدف
بی نهای��ت به ۹۵درصد ک��ه نزدیک به
تعادل بخشی به بازار ارز با کاهش تقاضا
۸۰درصد بیش از تعرفه واردات قبل از
و دوم برای برق��راری تعادل بین واردات خودروهای
اعمال ممنوعیت ورود بود ،صادر کند .شریعتمداری
خارج��ی و تولید داخلی به لحاظ تعداد و ارزش ،زیرا
ادام��ه داد :البت��ه که این می��زان تعرفه نس��بت به
بخش قابل مالحظه ای از منابع ارزی کشور را واردات
گذش��ته یعنی قب��ل از اعمال ممنوعی��ت که تعرفه
خودرو ساخته شده و قطعات جداشده و متعلقات ان
واردات خ��ودرو ۵۵درصد بود ،افزایش یافته بود اما
به خود اختصاص می دهد.
به طور معمول کس��انی که به افزایش تعرفه خودرو
او افزود :همزمان با این تصمیم ،وزیر وقت صنعت،
انتقاد می کنند ،این نکته را فراموش می کنند که در
معدن و تجارت پیش��نهادی به دولت داد که بر پایه
دوره ای ،ب��ه م��دت ۶ماه ،از ش��روع ممنوعیت ثبت
ان وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت تصمیم داش��ته
در مدیری��ت قبلی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در
واردات خودرو را در مقابل صادرات خودرو و قطعات
عمل ،تعرفه بی نهایت بر خودرو وضع کرده بودند .در
نتیجه ،تعرفه ۹۵درصد کاه��ش تعرفه بی نهایت به
۹۵درصد است .این موضوع مغفول واقع شده و فقط
تعرفه ۹۵درصد دیده می شود .سپس انتقاد می شود
که چرا دولت جدید تعرفه ها را افزایش داده در حالی
کسانی که از توقف واردات سود بردند
ک��ه دولت تعرفه واردات خودرو را از بی نهایت به ۹۵
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت در پاس��خ به این
درصد کاهش داده است.
پرسش که چه راهکاری برای کسانی که به سودهای
او اف��زود :در این میان ی��ک محدودیت دیگر هم
باال در نتیجه این تصمیم رس��یدند ،پیش بینی شده
عالوه بر ممنوعیت ورود خودرو باالی ۲۵۰۰سی سی
است ،گفت :مالیات بر ثروت در کشور ما رایج نیست
ایجاد ش��د که دلیل ان پیروی از سیاست کلی نظام
و یکی از کارهایی اس��ت که س��ازمان ام��ور مالیاتی
در جه��ت جلوگی��ری از واردات خودروهای لوکس
باید به ان بیندیش��د تا کس��انی که بیشتر از مواهب
و تجملی ب��ه کش��ور اس��ت (ممنوعیت خودروهای
برخوردار هس��تند ،بیش��تر به خزانه کش��ور مالیات
س��واری با ارزش باالتر از ۴۰هزار دالر) و درنتیجه،
پرداخت کنند تا بتوان از این طریق نیازهای عمومی
خودروه��ای باالت��ر از ۴۰ه��زار دالر که در س��ایه
کشور را برطرف کرد .اما به هر صورت ،سیاست های
ممنوعیت اعمالی گذشته گران شده بودند همچنان
مالیاتی اس��ت که می تواند تصمیمی که موجب رانت
ن��رخ انها ب��اال ماند .ام��ا درباره س��ایر خودروها این
ش��ده را رفع کند و ما هم از همان اغاز ،نامه هایی را
تصمی��م تازه دولت موجب تع��ادل در بازار و کاهش
در این زمینه نوش��ته ایم و تقاضا کرده ایم که این کار
قیمت ها شد.
پیگیری شود.
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت درب��اره تاثیر این
او گف��ت :یک اتف��اق دیگری ه��م در فاصله ۴تا
تصمیم و رانت به وجود امده ،توضیح داد :مسئله ای
۲۸تی��ر ک��ه ثبت س��فارش خودرو معلق و س��پس
ک��ه اتفاق افتاد در دولت قبل ب��وده و تمهیداتی که
ممنوع ش��د ،ادعایی اس��ت مبنی بر اینکه کسانی از
ش��ده در این دولت و در جهت رفع ان مشکل بوده
این موقعیت سوءاس��تفاده و بداظه��اری کرده اند یا
است .برخی از اتفاق های تیر ۹۶را نمی توانیم درست
احیانا تغییراتی در ثبت سفارش خود ایجاد کرده اند
کنیم یعنی نمی ش��ود به قب��ل از این ماه برگردیم و
که به سوءاس��تفاده از نظام ثبت سفارش منجر شده
ای��ن تصمیم را ملغی کنیم .ای��ن تصمیم ها گرفته و
اس��ت .این موضوع را نهاد نظارتی کنترل کرد و همه
اثار ان ظاهر ش��ده و در اقتصاد کش��ور عمل کرده
رس��یدگی ها نشان داد که ممکن است در این زمینه
است .کس��انی هم که به این تصمیم اعتراض دارند،
تخلف هایی ش��ده باشد .این تخلف ها را
حق دارن��د .همچنین پاس��خ ب��ه این
به مرجع نظارتی منعک��س کردیم تا با
پرس��ش که ایا می توان برای رانتی که
شیوه مالیات بر درامد
این گونه است که می توان متخلفان برخورد شود.
پیش امده کاری کرد ،مثبت است.
وی تصریح ک��رد :پرونده هایی هم در
او اف��زود :وزارت ام��ور اقتص��ادی و
به میزان ۲۵درصد
دارایی هم اطالعات واردات را از طریق دریافت کرد .درنتیجه ،این باب در س��ازمان تعزیرات حکومتی
گمرک دارد و می داند چه تعداد خودرو سازمان امور مالیاتی بر برای این اش��خاص باز شده است .البته
اساس دفاتر مالیاتی
اطالع��ات انه��ا در گم��رک جمهوری
از سوی کدام نمایندگی ها و چه میزان
سال های ۹۴تا ۹۶یا
اس�لامی ایران ،کامل وجود دارد و نهاد
وارد شده اند .از طرفی ،هم اختیار نظام
علی الراس می تواند
مالیات��ی را دارد و می تواند به این افراد مالیات این افزایش نرخ نظارتی برای کش��ف «IPهایی» که در
مراجعه کرده و براساس دفاتر انها یا به را دریافت کند .از این رو ،ان دوره ( ۴ت��ا ۲۸تی��ر ۹۶در دول��ت
شکل علی الراس برگ تشخیص صادر و اگر رانتی به وجود امده ،با قب��ل) وارد ش��بکه ش��ده و تخلف هایی
مالیات دریافت کند .به این ترتیب اگر دریافت مالیات به حداقل کرده اند ،رسیدگی قضایی خواهد کرد.
رقم ممکن کاهش می یابد
ش��ریعتمداری در پای��ان گفت :امروز
قله ای که با افزایش نرخ برای انها ایجاد
مس��ئوالن ،اطالعات را به شکل موکد و
ش��ده تبدیل به حفره ش��ود ،بخشی از
مفصل اگاهی رس��انی کرده اند ام��ا در فضای مجازی
این سود به دست امده به وسیله نظام مالیاتی کشور
برخی ه��ا مصاحبه می کنند که اق��ای قاف یا میم و
به خزانه عمومی دولت برمی گردد .شریعتمداری در
از این قبیل اس��امی از این اتفاق مطلع بوده و س��ود
گفت وگ��و با ماهنامه صنعت و توس��عه ،تصریح کرد:
میلیاردی برده اند.
ش��یوه دیگ��ر مالیات ب��ر درامد این گونه اس��ت که
نهاد ه��ای اطالعات��ی و قضای��ی در کش��ور وجود
می توان به میزان ۲۵درصد دریافت کرد.
دارد اگر واقعا چنین مواردی وجود داش��ته باش��ند،
درنتیج��ه ،ای��ن دفت��ر باز اس��ت و س��ازمان امور
رس��یدگی خواهند کرد .اما صورت ظاهر داستان که
مالیاتی بر اس��اس دفاتر مالیاتی سال های ۹۴تا ۹۶
ما مکلف به رس��یدگی به انها هس��تیم ،کامل معلوم
ی��ا علی الراس می توان��د مالیات ای��ن افزایش نرخ را
است.
دریافت کند .از ای��ن رو ،اگر رانتی به وجود امده ،با
دریافت مالیات به حداقل رقم ممکن کاهش می یابد.
او اضافه کرد :درباره اش��خاص حقیقی البته این کار
مقدور نیست یا بسیار سخت است به ویژه اینکه وضع
مالیات بر دارایی و بر ثروت در کشور مشکالتی دارد.
ناوگان امداد خودرو ایران به «جی پی اس» مجهز شد
بزرگترین ناوگان امداد خودرویی کش��ور تجهیز ناوگان خود به سامانه
موقعیت ی��اب ( )GPSرا تکمی��ل کرد تا گامی دیگر ب��رای کاهش زمان
انتظار خدمات امدادی خود بردارد .
ب��ه گ��زارش ایکوپرس ،ناوگان این ش��رکت از اغاز اجرای جش��نواره
خدمات نوروزی ایران خودرو به شکل کامل به سامانه موقعیت یاب مجهز
ش��دند که این امر ،یکی از دالیل موفقیت اجرای این طرح در نوروز ۹۷
بود.
با تجهیز ناوگان امداد خودرو ایران به سامانه موقعیت یاب ،امکان تعیین
محل اس��تقرار دقیق امدادگران سراسر کش��ور روی نقشه میسر شده و
انتخ��اب نزدیک ترین امدادگر به امدادخواه را اس��ان می کند .این امر به
خدمات دهی سریع تر منجر می شود و در نهایت افزایش رضایت مشتریان
را به دنبال خواهد داشت.
همچنی��ن ب��ا تجهی��ز تمامی ن��اوگان امداد خ��ودرو ایران به س��امانه
موقعیت یاب ،ای��ن امکان وجود دارد که هموطن��ان نیز موقعیت ناوگان
این ش��رکت را در وب سایت راهداری کشور به نش��انی www.۱۴۱. ir
مشاهده کنند.
ش��رکت امداد خودرو ایران با ۱۵00گروه امدادی ۲۴ساعته در ۷روز
هفته ش��هرها و جاده های سراسر کش��ور را زیر پوشش خدمات امدادی
خ��ودرو قرار داده و هموطنان می توانند در صورت نیاز از طریق تماس با
شماره تلفن 0۹۶۴۴0یا در قسمت درخواست امداد در اپلیکیشن ایساکو
از این خدمات استفاده کنند.
تا زمانی که ارتباط صنعت و
دانشگاه برقرار نباشد و در کنار
یکدیگر از ه��م حمایت نکنند،
وارد همکاری های مش��ارکتی
نشوند و تبادل اطالعات نداشته
باش��ند صنعت کشور پیشرفت
نخواهد ک��رد .زمان��ی صنعت
بهرام طیبی
کش��ور توس��عه پی��دا می کند
کارشناس صنعت قطعه
ک��ه صنعت و دانش��گاه ارتباط
تنگاتنگ��ی با یکدیگر داش��ته
باشند.
اما برق��راری ارتب��اط به عوامل مختلفی وابس��ته اس��ت به
عن��وان نمون��ه بس��تگی دارد فارغ التحصیل چقدر خ��ود را با
محی��ط کار به ط��ور عملی همراه کند اینک��ه به واقع به دنبال
انجام کار و یادگیری اس��ت یا خیر .این فارغ التحصیالن گاهی
دانش اموختگانی خام هس��تند که ب��ه یادگیری در محیط کار
نیاز دارند زی��را به لحاظ نظری اموزش های الزم را دیده اند اما
الزم اس��ت مطالب نظری عملیاتی شوند تا نتیجه مورد انتظار
به دست اید.
به طور عموم تفکر تحصیلکردگان دانش��گاهی این است که
باید بنش��ینند و کار عملی نداشته باشند در حالی که مهندس
باید خود را با وس��ایل کار مرتبط و عجین کند .نشستن پشت
میز و انتظار داش��تن منشی ،امور را ان گونه که انتظار توسعه
داش��ته باش��یم پیش نمی برد .یکی از عوامل عقب ماندگی در
بخ��ش صنعت-دانش��گاه همی��ن اس��ت ک��ه فارغ التحصیالن
بی تجربه هس��تند اما انتظارات زی��ادی دارد در حالی که برای
تش��ویق کارگران مهندس نیز باید در کارهای یدی مش��ارکت
مس��تقیم داشته باش��د .البته صنعتگر نیز باید مدیریت الزم را
داشته باشند و برای ارتقای کارها از نیروهای متخصص استفاده
کنند و با جذب این افراد اموزش دیده انها را وارد شبکه تولید
خود کنند و نیز با روابط دوستانه انها را عالقه مند به فعالیت در
صنعت کنند .با این همه یکی از مش��کالت مطرح ان است که
گاهی دیده می ش��ود اطالعات کارخانه به بیرون برده می شود
و این عوامل دس��ت به دس��ت می ش��ود .رعای��ت نکردن اصل
امانتداری در نهایت به این فاصله منجر می ش��ود که امیدواریم
روز به روز کمرنگ تر ش��ود .دانشجویان در عمل ،باید به معنای
واقعی وارد کار شوند تا اعتماد در دو طرف به دست اید.
خبر
رشد ۱۶درصدی تولید محصوالت
سایپااذین در سال ۹۶
مدیرعامل شرکت س��ایپااذین با بیان اینکه ماموریت این
شرکت در طراحی و تولید انواع مجموعه صندلی های خودرو
است ،گفت :سایپااذین با سهم نزدیک به ۷۰درصدی تامین
مجموع��ه صندلی خ��ودرو گروه X ۱۰۰و ،X ۲۰۰س��راتو،
برلیانس H ۳۰۰ ،H ۲۰۰ ،و کراس ،نیس��ان ،چانگان و اریو
در گروه خودروس��ازی س��ایپا ،نقش مهم و پررنگی به عنوان
تامین کننده ایفا می کند.
به گزارش س��ایپانیوز ،محس��ن چرومی افزود :این شرکت
در س��ال ۹۶با تولید ۴۵۳هزار دستگاه صندلی خودروهای
گروه س��ایپا و تحقق ۸۴درصد از برنامه MPSس��ایپااذین
توانس��ت به نسبت سال ۹۵رش��د ۱۶درصدی را تجربه کند
و این میزان تولید ،س��هم حدود ۷۰درصد از کل محصوالت
س��واری و تجاری س��بک تولیدی گروه خودروس��ازی سایپا
را ش��امل می شود .ش��رکت سایپااذین هم راس��تا با توسعه و
افزایش خودروهای گروه سایپا ،طراحی و تولید مجموعه های
صندلی های برلیانس در ۵م��دل با عمق ۱۰۰درصد داخلی
س��ازی ،مجموعه صندلی کوییک در دو نوع معمولی و برقی
به عنوان نخستین صندلی برقی در محصوالت تولیدی گروه
سایپا با عمق ۱۰۰درصد داخلی سازی ،مجموعه صندلی اریو
با عمق ۱۰۰درصد داخلی سازی ،مجموعه صندلی چانگان با
۴۰درصد عمق داخلی سازی و ادامه مراحل طراحی و ساخت
صندلی SP ۱۰۰را در دستور کار دارد.
چروم��ی تصریح کرد :س��ایپااذین در س��ال ۹۶در زمینه
افزایش۱۱۰درص��دی تی��راژ تولید مجموعه ری��ل و مکانیزم
ب��ه عنوان یک��ی از مجموعه های مهم و اصل��ی صندلی های
برلیانس X ۱۰۰ ،X ۲۰۰ ،و اریو موفق ش��د و هدف گذاری
تولی��د ان در س��ال ۹۷در مرحله نخس��ت تا تی��راژ ۱۰۰۰
دستگاه و در مرحله دوم افزایش تیراژ تا ۲هزار دستگاه است.
وی افزود :در عرصه اجرا و توس��عه ش��بکه های مدیریتی،
ارتق��ای کیفیت با هدف مدیریت بهره وری تولید ،اس��تقرار و
اجرای شبکه مدیریت کارخانه به صورت نظام مند و یکپارچه
با سایر شبکه های سازمان اجرا شده است.
چرومی گفت :س��ایپااذین در سال ۹۶با اجرای پروژه های
غیرمحصولی ،قدم محکمی در راس��تای اجرای اهداف گروه
س��ایپا برداش��ته و با انجام پروژه های اجرای شبکه کانبان و
تغییرات اساس��ی در سفارش گذاری شبکه تامین کنندگان با
هدف تسریع در فرایندهای سفارش گذاری ،تامین و دریافت
محموله قطعات ،پروژه توسعه ساختار محصول و پروژه ارتقا،
به یکی از تامین کنندگان رده اول در گروه سایپا تبدیل شده
است.
مدیرعامل سایپااذین خاطر نشان کرد :با اجرای پروژه های
یادش��ده ،بهبود و تحوالت اساسی در فرایندهای عملیاتی و
پشتیبانی سازمان در عرصه های برنامه ریزی ،تامین و زنجیره
تامین محقق ش��ده و در س��ال ۹۷نیز تکمیل و تعمیق این
پروژه ها ادامه خواهد یافت.
پنجشنبه
سال سی ام شماره 376پیاپی 2349
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
6اردیبهشت 1397
9شعبان 1439
26اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
نظرگاه
جلوگیری از بیکاری
در تبریز
اکنون که می بینی��م جوانان بیکار
اس��تان برای اینکه درامدی داش��ته
باشند راهی پایتخت می شوند در این
میان پرسشی که به ذهن می رسد این
اس��ت که اگر از نظر اش��تغال شرایط
خوبی داش��تیم پس لزومی نداش��ت
جوانان اذربایجان ش��رقی به س��مت محمدعلی ال هاشم
تهران راهی شوند.
امام جمعه تبریز
چرا تبریز که جزو شهر نخستین ها
بود اکنون از نظر زیرساخت صنعتی و گردشگری وضعیت مطلوبی
ن��دارد؟ چ��را بزرگتری��ن بازار مس��قف جهان از نظ��ر اقتصادی و
بازافرینی مش��کل دارد؟ اینها تنها بخش��ی از پرسش هایی بود که
جزو مطالبات مردم نیز هست.
اق��ای رییس جمهوری مردم منتظر مب��ارزه بی امان با قاچاق و
فس��اد و حمایت از صنع��ت تولیدکنندگان در راس��تای «حمایت
از کاالی ایران��ی» و «اقتص��اد مقاومتی» که سیاس��ت کلی ان را
رهبر معظم انقالب اسالمی ترس��یم کرده اند ،از سوی دولتمردان
هستند .دولتمردان از تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران استان
جلوگیری کنند.
کن��دوان ،دریاچ��ه ارومیه و ربع رش��یدی که ج��زو جاذبه های
گردش��گری اذربایجان شرقی هس��تند اکنون به حمایت و توجه
ویژه دولتمردان نیازمند هستند.
مجتمع تولیدی الومینیوم شهرس��تان س��راب ک��ه حدود ۲۵
س��ال قب��ل کلنگ ان ب��ر زمین زده ش��ده ،تا به ح��ال نه تنها به
نتیجه ای نرس��یده بلکه به حال خود رها ش��ده اس��ت .امیدواریم
ب��ا عنایت رییس جمهوری این پروژه نیز به س��رعت به س��رانجام
برسد.
خوشبختانه وحدت و صمیمیت بسیار خوبی در بین نمایندگان
مردم اذربایجان ش��رقی در مجلس خب��رگان رهبری ،نمایندگان
مجلس ،اس��تانداری و سایر نهاد ها و تشکیالت استان وجود دارد.
در ضمن ،از تالش های اس��تاندار سابق و فعلی در راستای توسعه
این استان قدردانی می کنم.
خبر
کلینیک صنعتی سیار مشاوره
کسب و کار در برازجان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان بوش��هر گفت :کلینی��ک صنعتی
س��یار مش��اوره کس��ب وکار در ش��هرک
صنعتی برازجان اس��تان بوشهر با حضور
مشاوران حوزه های تخصصی عارضه یابی،
بهینه سازی خطوط تولید ،مدیریت منابع
انس��انی ،کارافرینی و ...برگزار می ش��ود.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان بوش��هر ،مهدی صفوی بی��ان کرد:
بو کار
این کلینیک حاصل همکاری مش��ترک مرکز خدمات کس
شهرک صنعتی بوشهر ،شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوفناوری
شمال ش��رق کشور و کلینیک تخصصی بس��ته بندی مواد غذایی
ایران واقع در مرکز خدمات کس��ب و کار ش��هرک صنعتی طوس
است.
رییس هیات مدیره ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان بوشهر
گف��ت :پیش بین��ی می ش��ود ۲۰واحد صنعت��ی در این کلینیک
مشارکت داشته و از خدمات کلینیک استفاده کنند.
صفوی افزود :اس��تفاده از مش��اور در حوزه کسب و کار نیازمند
وجود فرهنگ صنعتی اس��ت و طرح کلینیک سیار مشاوره ،بستر
مناسبی برای این فرهنگ سازی است.
طب��ق برنامه ریزی و اطالع رس��انی قبلی ،مش��اوران حرفه ای در
بو کار در یک روز مش��خص در ش��هرک
حوزه های مختلف کس��
صنعتی حضور می یابند و صنعتگران در مدت حضور گروه مشاوران
می توانند با مراجعه به دبیر جلسه و بیان مشکالت خود به یک یا
چند مشاور متخصص برای دریافت مشاوره رایگان مراجعه کنند.
«شهر صنعتی بعثت» رهاورد سفر روحانی به تبریز
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
در جریان س��فر رییس جمهوری و کاروان تدبیر
و امید به اس��تان اذربایجان ش��رقی ۲تفاهمنامه
هم��کاری از س��وی س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعتی امضا ش��د .تبدیل ش��هرک
صنعت��ی بعث��ت به ش��هر صنعت��ی یک��ی از این
تفاهمنامه ها بود که بین س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی با استانداری اذریجان شرقی
به امضا رسید.
همچنین تفاهمنامه هم��کاری درباره حمایت از
کسب وکارهای دانش بنیان بین اسحاق جهانگیری،
مع��اون اول رییس جمهوری و صادق نجفی رییس
س��ازمان صنایع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی
ایران امضا ش��د .ضمن انکه در این س��فر شهرک
صنعتی کارافرینان اذربایج��ان خاوری در زمینی
به مس��احت ۱۷۷هکت��ار در بخش صنایع تبدیلی
کش��اورزی و با هزینه زیر س��اختی ۱۰۶۲میلیارد
ریال با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری
رسید و همزمان کلنگ ش��روع عملیات اجرایی ۵
واحد صنعتی در این شهرک به زمین زده شد.
شهرک صنعتی دانش بنیان تبریز 2018
همچنی��ن در این س��فر هیات دولت ب��ه تبریز،
تفاهمنامه شهرک صنعتی دانش بنیان تبریز 2018
بین مجید خدابخش اس��تاندار اذربایجان ش��رقی،
صادق نجفی مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
و مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران و ایرج ش��هین باهر شهردار کالنشهر
تبریز ب��ه منظور تغیی��ر رویکرد فعالیت ش��هرک
صنعت��ی تبریز 4به اس��تقرار صنایع دانش بنیان با
نگرش مسائل زیست محیطی بسته شد.
به گزارش روابط عمومی س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران اه��داف اصلی این
تفاهمنامه افزایش ظرفیت های زیس��ت محیطی و
اجتماعی ش��هرک صنعتی تبری��ز 4با هدف حفظ
ذخای��ر اکولوژیک ش��هرک و اس��تقرار واحدهای
دانش بنیان و صنف��ی کارگاهی انتقالی از مجموعه
ش��هری در اراض��ی باقی مان��ده ش��هرک و ایجاد
محیطی با نش��اط و شاداب در شهرک صنعتی بوده
است .
ایج��اد فضای س��بز به مس��احت 300هکتار در
اراضی شهرک صنعتی دانش بنیان تبریز 2018به
تدری��ج در ۳فاز و در مدت ۳س��ال از مزایای این
تفاهمنامه است.
در س��فر رییس جمه��وری به اس��تان اذربایجان
ش��رقی ۱۶ط��رح یا گش��ایش یافت ی��ا عملیات
اجرایی ان اغاز شد ۸( .طرح بهره برداری و ۸طرح
اغاز عملی��ات اجرایی) مجموع این طرح ها برای ۵
ه��زار و ۹۶۰نفر اش��تغال ایج��اد می کند و میزان
س��رمایه گذاری کل ای��ن طرح ها ۲ه��زار و ۲۲۷
میلیارد تومان است.
در این س��فر اس��تانی رییس جمهوری همچنین
بزرگتری��ن ش��هرک صنعتی خصوصی در اس��تان
اذربایجان شرقی (شبس��تر) گشایش یافت .شهرک
صنعت��ی خصوص��ی کارافرین��ان در شبس��تر به
مس��احت بی��ش از ۱۰هزار هکت��ار زمین صنعتی
عکس:گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
رییس جمهوری دست پر به اذربایجان شرقی رفت
در س��فر رییس جمهوری به اس��تان اذربایجان ش��رقی ۱۶طرح
یا گش��ایش یاف��ت یا عملی��ات اجرای��ی ان اغاز ش��د .مجموع این
طرح ه��ا برای ۵هزار و ۹۶۰نفر اش��تغال ایج��اد می کند و میزان
سرمایه گذاری کل این طرح ها ۲هزار و ۲۲۷میلیارد تومان است
و س��رمایه گذاری ۱۷۷میلی��ارد توم��ان اغ��از به
فعالی��ت می کند .تبدیل ش��هرک صنعتی بعثت به
ش��هر صنعتی نیز همزمان با اغاز به کار بزرگترین
ش��هرک صنعتی خصوصی کش��ور در این اس��تان
کلید خورد.
صادرات ۲۰درصدی
محم��د ش��ریعتمداری ،وزیر صنع��ت ،معدن و
تج��ارت در اس��تان اذربایجان ش��رقی اظهار کرد:
همزم��ان با س��فر رییس جمهوری ب��ه اذربایجان
شرقی فعالیت بزرگترین شهرک خصوصی کشور با
عنوان ش��هرک خصوصی کارافرینان در شهرستان
شبس��تر اغاز ش��د .ش��ریعتمداری ادامه داد :این
ش��هرک در زمینی به مس��احت ۱۲۴هکتار ایجاد
ش��ده و برای ان بیش از یک ه��زار و ۶۰میلیارد
ریال سرمایه گذاری شده است.
ب��ه گزارش ش��اتا ،وی با بیان اینک��ه اذربایجان
شرقی مهد صنعت ،معدن و تجارت خصوصی ایران
است ،گفت :از مهم ترین ویژگی های اقتصادی این
اس��تان بیشترین مشارکت مردم در اقتصاد در بین
همه استان ها است.
مردم ایثارگر و س��ختکوش اس��تان اذربایجان
ش��رقی در صنعت و تجارت کش��ور شهره هستند،
بیش��ترین مش��ارکت مردم در اقتصاد در بین همه
اس��تان ها در اذربایجان ش��رقی است که نمونه اش
همی��ن واحد اهنگری تراکتورس��ازی اس��ت که با
نواوری ،فناوری تولید ،خالقیت و افزایش بهره وری
به موفقیت های خوبی در تولید و صادرات رس��یده
است.
ش��ریعتمداری با اشاره به رش��د ۴/۳۹درصدی
ص��ادرات غیرنفت��ی کش��ور با احتس��اب کاالهای
میعان��ات گازی و پتروش��یمی ،گف��ت :اذربایجان
واگذاری شهرک صنعتی کاسپین ۲به بخش خصوصی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
قزوین گفت :مالکیت و اداره امور ش��هرک صنعتی
کاسپین ( ۲ابیک) امس��ال بر اساس سیاست های
اصل ۴۴قانون اساس��ی و کاهش تصدیگری بخش
دولتی ،به بخش خصوصی واگذار می شود.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از
روابط عمومی شرکت ش��هرک های صنعتی استان
قزوی��ن ،حمیدرضا خانپ��ور در حاش��یه برگزاری
س��ومین دوره مجم��ع انتخابات ش��هرک صنعتی
اراس��نج در جمع صنعتگران اظهار کرد :مقدمات
واگ��ذاری مالکی��ت و اداره امور ش��هرک صنعتی
کاس��پین ( ۲ابیک ) در قالب تش��کیل هیات مدیره
و س��هام دهی به واحدهای تولیدی مستقر در این
مکان در حال انجام است.
خانپور گفت :خوش��بختانه واگذاری شهرک های
صنعت��ی به بخ��ش خصوصی این فرص��ت را برای
واحدهای تولیدی فراه��م کرده که اجرای طرح ها
و برنامه ه��ای مناس��ب ب��رای ارتق��ا و نگه��داری
ش��هرک های صنعت��ی به وی��ژه در بح��ث مبلمان
شهری و زیرس��اخت ها بیش از پیش فعال تر عمل
کنند.
ریی��س هیات مدی��ره ش��رکت ش��هرک های
صنعتی اس��تان قزوین با اش��اره به استقبال خوب
س��رمایه گذاران از این ش��هرک گفت :ب��ا توجه به
موقعیت مناس��ب این ش��هرک و اس��تقبال خوب
سرمایه گذاران بیش��تر واحدهای تولیدی ان فعال
بوده که درحال حاضر در مرحله بررس��ی و رایزنی
برای طرح توسعه شهرک هستیم.
این مراس��م که ب��ا حضور گس��ترده صنعتگران
مس��تقر در ش��هرک صنعتی اراس��نج برگزار شد،
پ��س از معرف��ی ۱۱نف��ر از نامزده��ای عض��و در
هیات مدی��ره پس از برگزاری انتخاب��ات ۵نفر که
باالترین رای را به دست اورده اند به عنوان اعضای
اصلی هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی
اراسنج به مدت ۲سال انتخاب شدند.
هم اکنون در این ش��هرک صنعتی ۱۳۲قرارداد
با متقاضیان س��رمایه گذاری بس��ته شده که از این
تعداد 9۲واحد تولیدی با سرمایه گذاری یک هزار
و ۳۴۲میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۲هزار و
۲۱۳نفر نیز به بهره برداری رسیده اند.
در راس��تای اصل ۴۴قانون اساس��ی و واگذاری
ش��هرک ها و نواحی صنعتی ب��ه بخش خصوصی،
تاکنون اداره ۶ش��هرک و ناحیه صنعتی کاسپین،
لیا ،اراس��نج ،حیدریه ،خرمدش��ت و دانسفهان در
اس��تان به بخ��ش خصوصی متش��کل از صاحبان
صنای��ع هم��ان ش��هرک صنعت��ی واگذار ش��ده
است.
این شهر صنعتی در مساحتی افزو ن بر ۱۰۸۰۰
هکت��ار با دارا ش��دن تمامی مولفه های یک ش��هر
صنعتی پیش��رو نقش مهمی در اقتصاد منطقه ایفا
خواهد کرد و با استقرار واحدهای مختلف از جمله
قو توس��عه ،لجس��تیک
مراکز علم و فناوری ،تحقی
و ...در کن��ار واحدهای صنعتی ،نس��ل جدیدی از
شهرهای صنعتی در کشور خواهد بود.
این تفاهمنامه همزمان با س��فر رییس جمهوری
به استان اذربایجان شرقی هدیه ای از طرف کاروان
تدبی��ر و امید به مردم منطقه اس��ت ت��ا موجبات
جهش اقتص��ادی منطقه ش��مال غ��رب و به ویژه
استان اذربایجان شرقی را فراهم کند.
ش��رقی در س��ال گذش��ته ۲۰درص��د ص��ادرات
غیرنفتی به وی��ژه در بخش صنعت به کش��ورهای
خارجی داشت.
در نیم��ه نخس��ت س��ال گذش��ته ۲۲۲واح��د
صنعتی جدید در اذربایجان ش��رقی ش��امل ۱۰۵
ایجاد شهرک صنایع تبدیلی کشاورزی
واح��د صنعتی ایجادی و ۱۱۷واحد توس��عه ای به
همچنین همزمان ب��ا حضور رییس جمهوری در
بهره برداری رسید.
استان اذربایجان شرقی و با حضور محمود حجتی،
در اغ��از فعالیت دول��ت دوازده��م از نیمه دوم
وزی��ر جهاد کش��اورزی بهره ب��رداری از بزرگترین
سال گذشته ۲۷۳واحد صنعتی شامل ۱۲۰واحد
ش��هرک صنعت��ی خصوص��ی در این اس��تان اغاز
اجرایی و ۱۵۳واحد جدید صنعتی در این اس��تان
شد.
به بهره برداری رسید.
ش��هرک صنعتی کارافرین��ان اذربایجان خاوری
در مجموع ،در س��ال گذشته ۴۹۲واحد صنعتی
در زمین��ی ب��ه مس��احت ۱۷۷هکتار
با رش��د بیش از ۳۲درصد نس��بت به
در بخ��ش صنایع تبدیلی کش��اورزی و
سال ۹۵در این اس��تان فعالیت خود
مردم ایثارگر
و سختکوش استان ب��ا هزین��ه زیرس��اختی ۱۰۶۲میلیارد
را اغاز کردند.
اذربایجان شرقی
ری��ال با حض��ور وزیر جهاد کش��اورزی
در س��ال گذش��ته حدود یک هزار
در صنعت و تجارت
ب��ه بهره ب��رداری رس��ید و همزم��ان
و ۲۳واحد صنعت��ی کوچک و بزرگ
کشور شهره هستند
ب��ا تخصیص اعتباره��ای الزم از طرح بیشترین مشارکت کلنگ ش��روع عملیات اجرایی ۵واحد
محرک تولید و بازس��ازی و نوس��ازی مردم در اقتصاد در صنعتی در این ش��هرک ب��ه زمین زده
صنعت در مجموع ب��ا ۶هزار میلیارد بین همه استان ها در ش��د .به گ��زارش «گس��ترش صنعت»
اذربایجان شرقی
ش��ریعتمداری وزی��ر صنع��ت ،معدن و
ریال به عرصه تولید بازگشتند.
است که
تج��ارت همچنی��ن از ش��هرک صنعتی
هدیه کاروان تدبیر و امید
نمونه اش همین
س��رمایه گذاری خارجی در تبریز بازدید
همزم��ان با روی��داد انتخاب ش��هر
واحد اهنگری
تبری��ز به عنوان پایتخت گردش��گری تراکتورسازی است کرد و از مش��کالت این شهرک اگاهی
کش��ورهای اسالمی در س��ال ۲۰۱۸که با نواوری ،فناوری یاف��ت و دس��تورهای الزم را به معاونان
تولید
خ��ود صادر ک��رد .فازهای توس��عه ای
شهرک صنعتی بعثت به شهر صنعتی
خالقیت و افزایش
برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی
تبریز تبدیل شد.
بهره وری به موفقیت های
نیز در شهرک صنعتی س��رمایه گذاری
ای
ه
تفاهمنام
امضای
با
این روی��داد
خوبی در تولید
خارج��ی تبریز با حض��ور وزیر صنعت،
و
ش��رقی
اذربایجان
اس��تانداری
بین
و صادرات
معدن و تجارت م��ورد بهره برداری قرار
رسیده است
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
گرفت.
صنعتی ایران به ثبت رسید.
بخش خصوصی موتور محرکه رشد اقتصادی و صنعتی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
مازن��دران گفت :بخش خصوصی ب��ه عنوان موتور
محرکه رشد اقتصادی و صنعتی است که همواره با
اس��تفاده از منابع و نیروی انسانی ،به توسعه تولید
و صنعت کمک می کند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از
روابط عمومی شرکت ش��هرک های صنعتی استان
مازندران ،س��یدمصطفی موسوی در جلسه هفتگی
مسئوالن نهادهای اجرایی استان با سرمایه گذاران
و هیات مدیره ش��رکت خدماتی ش��هرک صنعتی
جویب��ار اظهار کرد :با نام گ��ذاری و تاکیدات رهبر
معظم انقالب در س��ال گذش��ته بر اجرایی ش��دن
اقتصاد مقاومتی و س��ال جدید با عنوان «حمایت
از کاالی ایرانی» ،بررسی ،پیگیری و حل مشکالت
واحدهای تولی��دی در بازدیدها به صورت هفتگی
در دستور کار قرار گرفت.
وی ب��ا اش��اره به اهمی��ت حمای��ت از تولیدات
داخلی و اینکه با رقابتی ش��دن فضای کس��ب و کار
و جلوگی��ری از انتق��ال س��رمایه ها ب��ه خ��ارج از
کشور ،بکارگیری س��رمایه در بخش تولید داخلی
میس��ر می ش��ود ،بیان کرد :ب��ا تقویت ای��ن امر،
کار و تولی��د ملی تقویت ش��ده و موج��ب اعتماد
به نف��س و تقوی��ت باوره��ا و توانمن��دی داخلی
می شود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
مازندران همچنین تصریح کرد :بخش خصوصی به
عنوان موتور محرکه اصلی رشد اقتصادی و صنعتی
اس��ت که با بکارگیری سرمایه ،اس��تفاده از منابع
انس��انی و مدیریت ،به اهداف توسعه بخش تولید و
صنعت کمک می کند.
موس��وی به عرضه محص��والت با کیفیت داخلی
تاکی��د کرد و گف��ت :افزایش به��ره وری در تولید،
کاهش نرخ تمام ش��ده تولی��دات و کیفیت بهتر در
رقاب��ت با تولی��دات خارجی ،در نح��وه خرید کاال
بس��یار دارای اهمی��ت اس��ت و تولیدکنن��دگان و
صنعتگران باید در این امر تالش کنند.
با حضور مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی
استان مازندران ،رییس س��ازمان صنعت ،معدن و
تجارت اس��تان ،مدیرکل تامین اجتماعی ،فرماندار
جویب��ار ،ریی��س ات��اق بازرگانی اس��تان ،مدیران
بانک ها و مس��ئوالن اس��تانی و شهرس��تانی ،از ۷
واح��د تولیدی الیاف نمونه ش��رق گس��تر ،کیمیا
س��بز کاسپین ،کاس��پین لوله طبرس��تان ،جویبار
لوله ،کاغذگس��تر طبرس��تان ،ماه��ان نگین الوان
و پردی��س در ش��هرک صنعت��ی جویب��ار بازدید
شد.